זירת הפיגוע
זירת הפיגועYoni Kempinski

הערב (רביעי) בשעה 19:00 צפויים תושבי שכונות התפר וצפון ירושלים להפגין מול המטה הארצי של המשטרה בקריאה להשבת הסדר והביטחון לבירה. על האירוע הצפוי שוחחנו עם תמיר דורטל, ראש הגרעין התורני בגבעה הצרפתית ומיוזמי ההפגנה.

"אנחנו רוצים לומר לכל ירושלים ולכל עם ישראל שנמאס לנו מהמצב שבו לא ניתן ללכת בערבים בכיף, מצב שבו נשים צריכות להתאגד יחד כדי לבצע הליכה פשוטה כי ערבים מטרידים אותן", אומר דורטל.

בדבריו מציין דורטל כי לבד מהסוגיה הביטחונית המטרידה את תושבי שכונות פסגת זאב, הגבעה הצרפתית, נווה יעקב ואחרות, קיימת גם הבעיה הכלכלית שכמעט ואינה מדוברת. לדבריו מאחר וארנונה אינה נגבית מהשכונות הערביות משלמים תושבי השכונות היהודיות מחיר גבוה בהרבה מכל מקום אחר.

"מחירי ארנונה גבוהים כי השכונות הערביות לא משלמות", הוא אומר ומסביר כי המציאות היא שהעירייה ממקדת את מאמצי הגבייה שלה במי שקל לגבות ממנו את המיסוי והארנונה. מציאות זו מביאה לכך ששכונה כמו הגבעה הצרפתית נדרשת לשלם ארנונה בסכום זהה לזה המשולם בשכונת היוקרה רחביה, וכך שתי השכונות הללו הן היקרות יותר מהבחינה הזו עבור תושביהן.

בדבריו מזכיר דורטל כי העירייה דואגת להעביר תקציבי איזון לשכונות הערביות משום שתושביהם אינם משלמים מיסים וכדי להבטיח שיקבלו את השירותים המתחייבים ברמה נאותה. כך גם בתחום החינוך. תקציבי איזון מועברים על מנת לזכות את תושבי השכונות הערביות ברמת חינוך גבוהה על אף שהם מצידם אינם משלמים את חובותיהם לעירייה. דורטל קובע כי זו המציאות כאשר אין אכיפה בשכונות הללו וכך קורה שתשעים אחוזים מתושבי השכונות הערביות גרים בדירות משלהם שנבנו ללא אכיפה של חוקי התכנון והבנייה.

כשהוא שב לספר על האווירה המתוחה בשכונה הוא מציין כי "אנחנו חיים למעשה יחד עם עיסאוויה. הם יושבים במרכז המסחרי דרך קבע ומפריעים לעוברי אורח", הוא אומר ומספר על אחד המקרים: "כשהיינו ב'שבת ישראלית' וקיימנו במרכז המסחרי סעודה שלישית משותפת לכמאתיים איש פתאום ראינו שני רוכבי אופניים חגים בינינו כדי להפריע. שני רוכבי אופניים מול מאתיים איש וכולם חוששים להעיר להם, מפחדים מהתגובה שלהם עצמם או ממי שיגיע אם הם יקראו לחבריהם".

במקרה ההוא, מספר דורטל, האירוע הסתיים לאחר שהוא עצמו החליט לפנות אל רוכבי האופניים ולתבוע מהם לעזוב את המקום. לדבריו אמירה נחרצת ועמידה ללא חשש מבהירה לצד השני שנכון יותר להתקפל. כך נהגו השניים כאשר הבהיר להם דורטל שעליהם להפסיק להפריע לאירוע. השניים עזבו לאחר שהוסיפו גם התנצלות.

עוד מספר דורטל על ההטרדות המלוות את הסטודנטיות שבקמפוס הר הצופים הסמוך לשכונה. "כבר שלוש שנים, מאז שהגעתי כסטודנט, יש קבוצה בפייסבוק 'אין ביטחון ללימודים' ובה כאלף איש מוחים על כך שסטודנטית לא יכולה ללכת 300 מטרים מהקמפוס למעונות בלי ליווי מחשש להטרדות מיניות".

לדבריו הערבים מגיעים למקום, יושבים ברכבים חונים או נוסעים באיטיות מירבית "ומחכים לתקוף". כשזו המציאות סטודנטיות נמנעות מלעבור במקום לבדן. גם כאן דורטל עצמו החליט לפנות לאורבים ולתבוע מהם מענה. "שאלתי אותם למה הם עושים את זה, הרי לאחיות שלהם הם לא יסכימו שיקרה כך. הם אמרו לי שאצלם האבות שומרים על הבנות ואצלנו לא, אז כנראה שמותר".

דורטל קובל על מציאות שבה פטרולי הסיור המשטרתי בשכונה אינם חותרים להגיע אל נקודות החיכוך כדי לפתור בעיות ומצוקות של אזרחים, "השומרים עסוקים בסלולארי ויושבים עמוק בניידת בלי לחפש את האירועים שקורים כל יום".

לנוכח כל אלה ולנוכח התגברות הטרור בתקופה האחרונה יתכנסו כאמור התושבים להפגנה מול המטה הארצי של המשטרה בדרישה להביא לשקט. "הקריאה היא שבמבחן התוצאה יהיה טוב ותהיה שלווה בירושלים", הוא אומר וכשהוא נשאל אם לקריאה תצטרף גם תביעה לפיטוריו של השר לביטחון פנים הוא מדגיש כי מה שמטריד אותו ואת התושבים הוא בעיקר מבחן התוצאה.

"לגבי אהרונוביץ' – המעשים שלו מוכיחים שהוא לא מתאים לתפקיד. אולי ראש הממשלה ישאיר אותו אבל לנו לא ברור איך הוא עדיין בתפקיד בשש שנים האחרונות. אפילו ברקת אומר שצריך יד קשה", הוא מזכיר.