כלב נחייה. אילוסטרציה
כלב נחייה. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלבי נחייה של חבר הכנסת דב ליפמן וקבוצת חברי הכנסת. להצעה זו הוצמדה הצעה של חברי הכנסת מיקי רוזנטל ואילן גילאון.

על פי הצעת החוק לא תוגבל זכותו של אומן לכלב נחייה או מדריך כלבי נחייה שמכשיר כלבי נחייה, להיכנס למקום ציבורי ולהשתמש בתחבורה ציבורית, בשל היותו מלווה בכלב נחייה.

עוד מוצע לקבוע כי הפרת הוראות אלו הן לגבי עיוורים והן לגבי אומן לכלב נחייה או מדריך לכלב נחייה, תהווה עוולה אזרחית, ולאפשר פסיקת סעדים של פיצוי על נזק לא ממוני ואף פיצוי ללא הוכחת נזק. כמו כן, מוצע לתקן את ההוראות העונשיות שבחוק ולהגדיר את הקנסות שיוטלו בגין הפרת הוראות החוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "איסור הפליה כאמור אינו חל על אנשים המשמשים כאוֹמנים לכלבים ולגורי כלבים ששוהים אצלם במשך כשנה עד שנה וחצי במסגרת הכשרתם לשמש ככלבי נחייה.

בתקופה זו המשפחה האומנת נדרשת להעביר את הכלבים תהליך "סוציאליזציה" הכולל הליכה עם הכלב למקומות ציבוריים שונים כגון: מרכזי קניות, מרכולים, מקומות בילוי, נסיעה בתחבורה ציבורית.

ככל שהכלבים והגורים ייחשפו לגירויים רבים יותר ותהליך הסוציאליזציה יהיה יסודי יותר, יגברו סיכויי הצלחת תהליך האילוף והסיכויים שהכלב יוכל בסוף ההליך לבצע את התפקיד שיועד לו.

לאחר סיום תקופת ההכשרה הראשונית במשפחה האומנת, עוברים הכלבים תהליך הכשרה אינטנסיבי על ידי מדריכים מוסמכים לכלבי נחייה. גם תהליך זה כולל את חשיפת הכלבים לגירויים ומצבים שבהם ייתקלו במסגרת תפקידם ככלבי נחייה. לשם כך, יש צורך שגם מדריכים לכלבי נחייה ייכנסו עם כלבי הנחייה לכל מרחב ציבורי".

ח"כ ליפמן אמר כי "אנחנו מדברים על תיקון קטן שיעשה שינוי גדול. אנחנו רוצים שיותר גורים יוכלו להפוך לכלבי נחייה. אחד מהתפקידים החשובים שלנו זה להרגיל את הגור לחיות בציבור וזה יאפשר ליותר עיוורים לקבל כלבי נחייה".

במהלך הדיון אמרו חברי הכנסת משה גפני וזהבה גלאון שמדובר באותה הצעה שהגישו בעבר גם חבר קואליציה וגם חבר אופוזיציה וטענו כי כל החוקים של יש עתיד עוברות בוועדת שרים באופן אוטומטי כאשר השר יאיר לפיד ניהל אותה, ואילו כל הצעות החוק של חברי האופוזיציה נדחו. עוד טענו השניים כי הקואליציה מטרפדת חוקים לאופוזיציה על מנת שתוכל לגנוב אותם ולזכות בקרדיט. ח"כ אשר אמר שהצעת החוק של רוזנטל הוגשה חצי שנה לפני הצעתו של ליפמן.

בהצעה של ח"כ ליפמן תמכו 26 חברי כנסת ואחד התנגד. בהצעה של רוזנטל תמכו 28 ללא מתנגדים.