בני גנץ ויורם כהן
בני גנץ ויורם כהןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בשב"כ מבהירים הבוקר (חמישי) את הפרסומים האחרונים בנושא ההתרעות שהעביר השב"כ לצה"ל ולמערכת הביטחון, וזאת בעקבות הפרסום בתכנית "עובדה".

בשב"כ מציינים, כי ידיעות שהופצו ע"י שב"כ, החל מינואר 2014, הצביעו על תחילת הערכות ואימונים של חמאס לקראת עימות אפשרי עם ישראל.

עם זאת מדגישים בשב"כ, כי "בשום שלב לא טענו אנשי השב"כ, ובכלל זה המרואיינים לכתבה, כי שב"כ העביר לאור ידיעות אלו, התרעה למלחמה מול חמאס ביולי".

בשב"כ מסבירים עוד, כי "החל מסוף אפריל 2014, בעקבות מידע חדש, הופצה ע"י שב"כ התרעה על כוונות חמאס להוציא לפועל פיגוע גדול אשר עלול להוביל למערכה".

"מרגע שהגיע המודיעין על הפיגוע, דרכו צה"ל והשב"כ את כלל המערכים המודיעיניים והמבצעיים לסיכולו. ההכנות נעשו בשיתוף פעולה מלא בין צה"ל לשב"כ", מוסיפים בשב"כ, "בנוגע לסוגיית המנהרות, ראוי להבהיר כי המידע שהיה בידי מערכת הביטחון טרם המבצע נגע למספר מנהרות ומיקום פירי הכניסה בתוך רצועת עזה. עם זאת, לא היה בידי גורמי הביטחון מידע מצוי בדבר תוואי חדירת המנהרות לשטח ישראל ובדבר מיקומם של פירי היציאה".

"ראוי לציין כי בזמן המבצע, שיתפו שב"כ וצה"ל פעולה, דבר שהציל חיי אזרחים וחיילים רבים במבצע "צוק איתן". צה"ל ושב"כ ימשיכו לעבוד בשת"פ מלא גם בעתיד לשמירה על בטחונה של המדינה", נמסר מהשב"כ.

אתמול העביר הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב תלונה נגד ראש השב"כ, יורם כהן, שבו התריע על משבר אמון חריף בין שני ארגוני הביטחון.

"השב"כ חצה כל נורמה מוסרית ואתית. זו שערורייה, מצג שווא וחציית קו אדום", כתב הרמטכ"ל לראש הממשלה.

הרקע למכתב התלונה הנזעם ששלח גנץ לנתניהו היה שידור תכנית "עובדה" בערוץ 2 השבוע שבו חזרו בכירים בשב"כ, שהתראיינו בפנים מטושטשות, על הטענה כי חודשים לפני מבצע "צוק איתן" הם העבירו דיווחים והתרעות על כוונה של חמאס לצאת למלחמה יזומה נגד ישראל. דובר צה"ל מוטי אלמוז שהתראיין גם הוא לכתבה הכחיש את הדברים ואמר כי מידע כזה לא הועבר לאמ"ן.