אושר: 'קסדת חצי' - מחוץ לחוק

ועדת השרים לחקיקה אישרה: נהגי רכב דו גלגלי והנוסעים עמם יחויבו בחבישת 'קסדה מלאה', ולא יוכלו להסתפק ב'קסדת חצי'.

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ג בחשון תשע"ה

רק קסדה מלאה. רוכבי אופנוע
רק קסדה מלאה. רוכבי אופנוע
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שהגיש חה"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), בעניין חובת חבישת קסדת מגן ברכיבה על אופנוע או קטנוע.

ההצעה תעלה להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

הצעת החוק מבקשת לאסור בחוק כל שימוש ב'קסדת חצי' בקרב נהגי רכבי הדו-גלגלי ובנוסף על הנוסעים עמם, ולחייבם בחבישת קסדה מלאה.

"לא ירכב אדם על אופנוע או על קטנוע ולא ירכיב אדם אחר אלא אם כן הם חובשים קסדת מגן העומדת בדרישות שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, הקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה ובלבד שהקסדה תגן על מרב שטח ראשו של אדם", קובעת הצעת החוק.

חוק פקודת התעבורה במתכונתו הנוכחית מגדיר את חובת חבישת הקסדה בנסיעה על קטנוע או אופנוע כמצילת חיים, אולם ללא התייחסות להבדל בין קסדה מלאה ל'קסדת חצי', שאינה מממלאת את ייעודה באופן מלא ואינה מגנה על ראשו של נוהג הרכב הדו-גלגלי.

כיום רוכבים רבים עושים שימוש ב'קסדת חצי' שאינה מגנה על כל שטח ראשו של רוכב הדו-גלגלי, בכללו חלקו האחורי, הצדדי והקדמי. על מנת להגן על הרוכב, על הקסדה להגן במלואה על ראשו, ובכך לצמצם פגיעות ראש ואף למנוע אותן.

לדברי חה"כ טופורובסקי, "הצעת חוק הזו היא מחויבת המציאות לאור מספר הנפגעים הרב בעקבות פגיעות ראש וצוואר בקרב רוכבי הדו-גלגלי והרצון למנוע אותן. אישור החוק בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וזירוזו בדרך לחקיקה מלאה הם לא פחות ממצילי חיים".

"מקרה ידוע ביותר של אבדן חיים בשל השימוש בקסדות החצי הוא מותו של כדורגלן העבר אבי כהן, אולם אין מדובר במקרה בודד אלא בתופעה מוכרת שאינה נאכפת ושיש צורך לטפל בה בהקדם. לעולם לא מאוחר מדי להציל חיים", הוסיף.

ארגונים רבים הביעו תמיכה בהצעת החוק ופרסמו ניירות עמדה המעודדים את החקיקה בנושא, ביניהם 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים', עמותת 'אור ירוק', 'איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי' ב'איגוד לשכות המסחר' ו'מועדון האופנועים הישראלי'.