הרבנים עם צאלאח
הרבנים עם צאלאחצילום: מארק פייגמן והקהילה היהודית

השנה מלאו 76 שנה לליל הבדולח, אותו פוגרום נאצי שבו נופצו הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה.

בבית חב"ד שבעיר בשיתוף עם ארגון הסטודנטים היהודי "קיי ספייס" הוחלט לקיים טקס זיכרון לא-רשמי יוצא דופן ראשון מסוגו, בו השתתפו באופן פעיל צעירים מוסלמים. 

הרב יהודה טייכטל, רב הקהילה היהודית ברלין, וארגון "קיי ספייס" החליטו לקיים טקס יוצא דופן לציון ליל הבדולח (1938). הפוליטיקאי שהשתתף בטקס, בו נכחו עשרות יהודים ומוסלמים, היה המוסלמי ראא'ד צאלח.

השם "ראא'ד צאלח" עולה לא אחת בישראל בהקשרים של שלילת הלגיטימיות של ישראל או שליטתה בירושלים, אך מעבר לים מדובר באדם בעל פרופיל שונה לחלוטין; צאלח נולד בשומרון והיגר עם הוריו לברלין. כיום הוא אדם חילוני, המשתייך למפלגת "העבודה" הגרמנית, ולאחרונה אף רץ לראשות עיריית ברלין.

מיקום הכנס נבחר לבית העירייה של שכונת נויקלן (Neukölln) מהמאוכלסות שבשכונות ברלין, בה ריכוז מוסלמי גבוה. מעבר לכך היא הפכה לאחד מהמעוזים לתקריות אנטישמיות רבות, לצד גילויי האנטישמיות ההולכים ומתרבים בברלין. השכונה נחשבת כאזור ללא כניסה עבור יהודים, שכן יהודים נושאי סממנים יהודיים שעברו בשכונה זכו למטר יריקות, מכות ואף קללות. רק לפני כמה שבועות יהודי שהלך שם עם דגל ישראל הותקף פיזית.

לאחר הטקס המשתתפים הלכו לנקות מספר אבני נגף (שְטוֹלְפֶּרשְטַיין) המשובצות ברחוב לזכר קורבנות השואה. ברחבי ברלין משובצות אבני זכרון בולטות ברחוב, הנושאות פרטים של קורבנות השואה כמו מקום הולדתם, קבורתם או מגוריהם. המקור אגב להנצחה זו באמצעות אבני רחוב אלו הוא באמרה הגרמנית הידועה לפני השואה שכאשר מישהו היה נתקל באבן בולטת ברחוב, היה אומר "כאן בטח קבור יהודי".

המשתתפים היהודים והמוסלמים ירדו על הברכיים לצורך מירוקם, שכן אין דרך אחרת לנקות את האבנים עם סיום הניקיון, אמר הרב טייכטל קדיש ותפילת "אל מלא רחמים" .

סיום הטקס היה בדיאלוג שהתקיים במרכז הקהילה הערבית העצמאית בברלין. המשתתפים דנו באנטישמיות שמרימה ראש ברחבי גרמניה, ובפתרונות למיגור האנטישמיות בנויקולן. מייקל גרויס, מראשי ארגון הסטודנטים "קיי ספייס" בברלין, אמר בדיאלוג הבין-דתי כי "עבור הגרמנים, נפילת החומות של ברלין התרחשה לפני 25 שנים; עבור יהודים ליל הבדולח התרחש אתמול. והזכוכיות עדיין מנופצות ושוכבות על שפת הרחוב".

במסגרת הכנס, הדגישו צאלח והרב טייכטל את החשיבות של הסובלנות. "בעוד שבליל הבדולח שרפו הנאצים בתי כנסת, והשכנים לא עשו דבר, היום כולם מבינים שאסור שהמצב יחזור, ואחריות השכנים להקים קול צעקה. יהודים, נוצרים ומוסלמים צריכים לחיות יחדיו בשלום, מבלי שבתי כנסת, מסגדים או כנסיות יהיו מטרה לשנאה, להצתה או לחילול, אמר הרב.

צאלח הדגיש "אין מקום לאנטישמיות באירופה, ובמיוחד בברלין. התופעה לא יכולה להתקיים בחברה הגרמנית לאור מה שהיה בעבר". הוא הציע מצידו לרב טייכטל כי יקדמו פרויקט חינוכי בבתי ספר שונים בשכונת נויקולן, כאשר המימון ליוזמה יגיע ממדינת ברלין.