Security for Jews in Belgium (file)
Security for Jews in Belgium (file)Joods Actueel/Flash 90

בעקבות דקירת היהודי אתמול (שבת) באנטוורפן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם יעקב חגואל, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית שאינו נשמע מופתע מהתקרית האחרונה. לדבריו "לצערינו אנחנו מקבלים דיווחים על אירועים כאלה כל הזמן".

חגואל מציין כי באחרונה קיימת עלייה של ממש באירועים האנטישמיים האלימים בבלגיה. בדבריו הוא מדגיש כי אין הוא מדבר על כתובות גרפיטי וביטויי שנאה מסוג זה אלה לאלימות של ממש.

באשר לרצף האירועים האחרונים מזכיר חגואל כי לפני כחצי שנה נרצחו שני יהודים במוזיאון היהודי, כך גם הוצת בית כנסת ובתווך שבין שני אלה אירעו עוד ועוד אירועים מסוג זה.

"זה לא רק בבלגיה", מבהיר חגואל. "יש גל אנטישמיות מאז 'צוק איתן'. בעשור האחרון ישנה עלייה במקרי האנטישמיות האלימה. בכל שנה יש יותר אירועים מהשנה שקדמה לה. זה מדאיג אותנו ואנחנו מנסים להיאבק בכך".

באשר לאופן המאבק בתופעה אומר חגואל כי היעד המרכזי הוא להעלות את האירועים הללו לתודעה הציבורית. זאת בשעה ש"אנשים עוצמים עיניים וטומנים ראש בחול. ראשי קהילות אומרים לנו שניתן להם להמשיך לחיות וגם אצלנו יש אירועים, זו התשובה שלהם".

במקביל לזאת, אומר חגואל האמירה הראשונה בשיח עם הקהילות היהודיות היא ש"מקומם של יהודים הוא כאן, בישראל. לאלה שמחליטים בינתיים להישאר שם אנחנו קוראים לממשלות הריבוניות להגן עליהם".

"ממשלת ישראל והסוכנות היהודית מנסים לחזק את הקהילות ולרומם את רוחם אבל אנחנו בתקופה קשה", הוא אומר וכשהוא נשאל אם הממשלות שאליהן פונה ישראל הרשמית מגיבות באופן מתקבל על הדעת לפנייה הישראלית הוא אומר כי אכן קיימת בעיה עם חלק מהפרלמנטים באירופה, פרלמנטים שבתוכם פנימה האנטישמיות גואה. "אנחנו מודאגים מפרלמנטים שיש בהם מפלגות אנטישמיות כמו בהונגריה שם 21 אחוז מכלל חברי הפרלמנט. המשמעות היא שכל חבר פרלמנט חמישי הוא אנטישמי. לדעתי זה יוצר רוח גבית לאותם פורעים אנטישמיים".

עם זאת הוא מוסיף ומציין כי "יש גם חצי כוס מלאה", כלשונו. דוגמא לכך הוא מציין את צרפת שממשלתה נטלה את העניינים לידיים, כהגדרתו, מאז הפיגוע בטולוז. זאת הן בחקיקה והן ביצירת אווירה מתונה ברחוב הצרפתי.

באשר להפנמה האירופית לסכנת הטרור האסלאמי לנוכח המתרחש בדאע"ש, אומר חגואל כי כעת "התחלה של הכרה בעניין אבל זה קצת מדי ומאוחר מדי. בשבוע שעבר בארצות מסוימות חילקו פלאיירים שבו קראו לדרוס יהודים", הוא מספר ומציין: "אנחנו בכפר גלובאלי ומה שקורה כאן משפיע גם שם".