מי מסתיר חשדות?
מי מסתיר חשדות?צילום: עמוס בן גרשון. פלאש 90

עדותה של שולה זקן בבית המשפט הניבה חקירה עליה החליט היועץ המשפטי לממשלה נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בחשד לנטילת שוחד. החלטת היועץ המשפטי התקבלה כזכור בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת של קלטות שולה זקן, קלטות בהן טען אהוד אולמרט על עדות שקיבל מראש המוסד ולפיה נטל ברק שוחד על עסקאות נשק שקידם.

בימים האחרונים פנתה עמותת אומ"ץ לשופטת (בדימוס) הילה גרסטל, נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, בדרישה לחקור את התנהלות הפרקליטות שלא פתחה בחקירת ברק בו ברגע שהקלטות הגיעו לידיה לפני מספר חודשים.

בשיחה עם יומן ערוץ 7 מספר יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, על ההחלטה לפנות לנציבה ועל החשדות העולים מהפרשה ולפיה בכירים בפרקליטות המדינה דאגו לטייח את הפרשה ולמנוע חקירה שהייתה עשויה להביך גם אותם עצמם.

במכתבו של אבנרי מתבקשת הנציבה לקיים בדיקה "בכל הקשור לדרך טיפול הפרקליטות במידע הכלול בקלטת שנמסרה לה לפני חודשים רבים, בה הוקלט ראש הממשלה לשעבר מספר את הדברים הנ"ל. אף אם הדברים נאמרו על ידי עבריין מורשע, מי שלגביו כבר קבע בית המשפט כי אין לתת אמון בדבריו, אין הדבר פוטר את הפרקליטות מבדיקת הדברים. תמוה הדבר, שהיועץ המשפטי לממשלה נזדרז להורות למשטרה לבדוק את המידע, רק לאחר שהדברים פורסמו בכלי התקשורת".

אבנרי כתב כי "תנועת אומ"ץ סבורה כי דרך הטיפול של הפרקליטות במידע שהובא לידיעתה בקלטת האמורה, הינה פסולה ולוקה במחדל חמור. מן הראוי כי הנציבות המופקדת על הביקורת על מערך התביעה, תבדוק את אופן טיפול הפרקליטות בנושא זה, ותמסור לציבור את מימצאיה מסקנותיה".

בשיחה עמו מוסיף אבנרי וחושף כי "כבר לפני כמה שבועות פנינו לבדוק את ההתנהלות מול אורי מסר שהיה הקופאי של אולמרט", כהגדרת אבנרי המציין כי כבר אז נאמר לאומ"ץ כי קשה למצוא ראיות סביב מעורבותו של אורי מסר, שותפו לשעבר של אהוד אולמרט, בפרשה. בתשובה שנמסרה אז לאומ"ץ נאמר כי הקשיים האובייקטיביים אינם מאפשרים לדעת מדוע מסר לא היה לעד מדינה על עבירות שהוא עבר אותן, והנה כעת מתברר שקלטות זקן מאששות את החשדות שהעלתה אומ"ץ.

אבנרי תובע כעת לבחון מדוע נאמר לו אז שלא ניתן לבדוק את מעורבות מסר בה בשעה שהקלטות היו נתונות בידי הפרקליטות. בדבריו מחריף אבנרי את דבריו ומזכיר כי רעייתו של אורי מסר, עו"ד דידי לחמן-מסר, הייתה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

כשנשאל אם באמירה זו אינו רומז להאשמה חריפה כלפי רעייתו של מסר הבהיר אבנרי כי דבר ממה שהוא אומר אינו נאמר לשווא וכאשר זהו תפקידה של רעייתו של מסר הרי שהיא לא צריכה להתערב באופן ממשי ומעשי בבלימת חקירתו של בעלה אלא די בנוכחותה בסביבות המטבח כדי שמשהו בו יתבשל באופן שכזה, כהגדרתו. "היא בישלה את העסקה הזו", משוכנע אבנרי התובע לחקור את מעורבות גיבורי הפרשה מחדש.

לדברי אבנרי המערכת נתנה להבין שמסר הוא עד מדינה בעוד כלל לא נחתם איתו הסכם שכזה ובמקביל הוא גם לא נחקר כחשוד. לדבריו לא יתכן שאדם גם יעבור את העברה, גם לא יהיה עד מדינה וגם לא ייחקר. לטעמו די בנתון זה כדי להעיד על הרקיחה שנרקחה במקום בו משמשת אשתו של מסר כעובדת בכירה ביותר.

באשר לחשדות נגד אהוד ברק הוא אומר כי בסוגיה זו "השאלה לא אם יש או אין ראיות, אלא למה כאשר התכוננה הפרקליטות לתביעה היא שמעה את דברי אולמרט ולא פנתה ליועמ"ש בדרישה לחקור ולגבות עדויות מברק".