צו הרסה על בית המחבל
צו הרסה על בית המחבלדובר צה''ל

עו"ד נפתלי ורצברגר, היועץ המשפטי של אלמגור, ארגון נפגעי הטרור, אומר לערוץ 7 כי דבריו של ראש הממשלה אודות הצורך בהריסת בתי המחבלים שביצעו את הטבח בבית הכנסת אינם עולים בקנה אחד עם המציאות.

"הסמכות היא לא של ראש הממשלה, הוא יכול להמליץ, אבל המפקדים הצבאים מכוח תקנות ההגנה לשעת חרום מהתקופה המנדטורית הם אלה שמוסמכים לחתום על צו הריסה. אבל בשנים האחרונות בג"ץ קשר מאוד את ידי הגורמים הצבאיים וגם המדיניים, לאור זה שבדיונים המשפטיים עולים חלוקי הדעות באשר לאפקטיביות של מהלך ההריסה והאם הוא יוצר באמת הרתעה".

ורצברגר שייצג את משפחת מזרחי מכיר את הסוגייה מקרוב, "בשנה האחרונה הסוגייה חזרה לבית המשפט העליון כאשר המפקד הצבאי ביקש להרוס את בית המשפחה של רוצחו של ברוך מזרחי שנרצח בליל הסדר. המשפחה עתרה לבג"ץ, אני ייצגתי את האלמנה, אך בסופו של דבר ההריסה הייתה חלקית בלבד, בית המשפט קושר את ידיו של הדרג הצבאי. מהניסיון שיש לי, הבג"ץ מונע או מרסן את הדרג הצבאי והדברים הגיעו לידי כך שלא היו הריסות בתים".

לדבריו הרס בית המחבל הדורס נובע ממחדל של המשפחה, "הם כנראה לא מיצו את האפשרות ללכת לבג"ץ  אולי מטעמים עקרוניים, גם הרס בתי המחבלים שרצחו את שלושת הנערים קיימת למיטב ידיעתי עתירה בבג"ץ נגד ההריסה. צריך לדעת שבכל מקרה יש אפשרות למשפחת המחבל להגיש ערעור לאלוף בתוך 48 שעות, לדאבוננו משפחות המחבלים מאורגנות מאוד ומיומנות ויש להם צוות משפטי צמוד".

נציין כי כוחות מחיל ההנדסה הרסו אתמול (ד') חלק מביתו של עבד א-רחמן א-שלודי, המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת לפני כחודש. בפיגוע נרצחו התינוקת חיה זיסל ברון וקארן ימימה מוסקרה ונפצעו 5 אזרחים נוספים. 

מצה"ל נמסר כי הריסת ביתו של המחבל בשכונת סילוואן במזרח ירושלים היא חלק מהלחימה המתמשכת בטרור ובתשתיותיו ונעשתה בהתאם להנחיית הדרג המדיני בשיתוף צוותים של משטרת ישראל ומשמר הגבול.