גן הרגשות
גן הרגשותצילום: הוצאת גוונים

הילד חוזר מהגן או מבית הספר ואנו שואלים – מה נשמע? איך היה היום? ומתקבלת התשובה הקבועה "כיף", "הכול בסדר". אנחנו רוצים לפתח שיחה עם הילדים על איך שהרגישו במהלך היום ולשמוע מה חוו אך לא תמיד אנו יודעים איך לעשות זאת.

"גן הרגשות שלי" הוא ספר חדש בהוצאת גוונים פרי עטה של פרופ' דניאלה קידר המאפשר חוויה מעצבת לילד ולהורה.

הספר נועד לפיתוח אינטליגנציה רגשית מגיל צעיר. אינטליגנציה רגשית היא חיבור מודע ומושכל של מחשבה ורגש, באמצעות חיבור כזה ניתן להגיע להרמוניה, הצלחה והישגים בכל תחומי החיים ובעיקר למיטביות רגשית.

הספר כולל שירים בחרוזים ונקודות מנחות לשיח שהורים ואנשי חינוך יכולים לערוך עם הילדים. זאת על-מנת לעודד פיתוח כישורי חיים מבחינה אישית וחברתית.

כל עמוד בספר עוסק בנושא אחר באמצעות שיר בחרוזים מעולמו של הילד, דרך השיר אפשר להגיע עם הילד לדיון בנושאים שונים: אפשרות הבחירה, קבלת החלטות, הדרך לפתרון קונפליקטים ועוד.

פרופ' קידר היא מומחית באינטליגנציה רגשית ותקשורת בין אישית, מנהלת את המרכז לאינטליגנציה רגשית ומרצה באוניברסיטאות בארץ ובעולם.

בראיון לערוץ 7 מסבירה פרופ' קידר "אינטליגנציה רגשית היא שפה חברתית באמצעותה אנו מאתרים בעצמנו רגשות, זו מיומנות חברתית חשובה. כשילד או מבוגר יודע לחבר בין מחשבות לרגשות ומבין את עצמו יותר קל לו להתנהל מבחינה אישית ומבחינה חברתית".

היא מסבירה כי ניתן לפתח את המיומנות הזו מגיל צעיר גם בבית וגם בבית הספר, "הספר יכול לפתח שיח בין הורים לילדים או בין המחנכים לתלמידים, השיח היום מאוד לקוני ואנו יכולים לפתח אצל הילד מודעות לתהליכים שעברו עליו במהלך היום".

פרופ' קידר מציעה להורים ולגננות לקרוא יחד עם הילדים את הספר ולדבר על מצבים דומים, כדאי גם להמחיש את הסיטואציה על ידי ציורים משחק, תנועה או דרמה.

היא מציינת כי אם נתחיל לפתח אינטליגנציה רגשית מגיל הגן נגדל ילדים פחות אלימים ויותר בריאים. "יש יחס ישיר בין רגשות שליליים למחלות שונות. אנחנו מלחיצים אותם במערכת החינוך ולא נותנים ניתוב לצרכים הרגשיים שלהם".

לדבריה, "אם נצליח לחבר בין מחשבות ורגשות נגיע להרמוניה, להצלחה ולהישגים ונגדל ילדים מאושרים יותר, בעלי מודעות גבוהה יותר לבחירות בחיי היומיום וליצירת משמעות".