תהליך שהוא טלטלה לגוף ולנפש
תהליך שהוא טלטלה לגוף ולנפשצילום: פנימה

הכמיהה להיריון היא כנראה הרצון העמוק ביותר של המין האנושי להישרדות והמשכיות. כשהוא אינו מתממש, מבלי לדעת מתי ואם יתממש בכלל, הפגיעה בבני הזוג עלולה לגעת בכל רובדי החיים.

מצב זה יכול להימשך רק חודשים ספורים, אך לעתים קרובות יימשך שנים רבות. איש אינו יכול להבטיח היריון ודאי, כמו שאיש אינו יכול להבטיח דבר בנוגע לעתידנו. הרופא המטפל עסוק בטיפול המתקדם והטוב ביותר להשגת היריון, אך בדרך נמצאים בני זוג בוגרים שמרגישים שניטלה מהם השליטה על גופם ועל חייהם. כעת סדר יומם מורכב מהמתנה לבדיקות, טיפולים, מדידות, לוחות זמנים שנקבעים על ידי טיפול תרופתי השולט במערכת ההורמונלית ומייצר טלטלות בגוף ובנפש.

הקשר בין מתח ופריון
הרופא עסוק בטיפול המתקדם והטוב ביותר להשגת היריון, אך בדרך נמצאים בני זוג שמרגישים שניטלה מהם השליטה על גופם ועל חייהם תחושת חוסר הוודאות, אבדן השליטה על הגוף, ריבוי הבדיקות והפחד מהטיפולים והשפעותיהם עלולים ליצור סטרס מתמשך.

ואכן, מתח הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הפריון. המתח המשמעותי ביותר הוא האם בכלל אהיה בהיריון. כמי שעברה דרך דומה, אני מכירה את התחושות והשפעתן המטלטלת על החיים. במחקר שערכה בשנת 1993 ד"ר אליס דומאר מבית הספר לרפואה בהרווארד על דיכאון שבו שרויות מטופלות פריון, התברר כי הן נמצאות באותה רמה של חולות סרטן, לב ואיידס. היחידות שמדורגות מעליהן הן נשים שחיות תחת השפעת כאב כרוני.

מחקר זה הביא לשינוי התפיסה של נשים מטופלות פריון, ולהבנה שמלבד הטיפול הרפואי שנעשה כדי לקדם היריון, עליהן לקבל גם תמיכה רגשית וגם כלים חשובים להרפיית המתח על בסיס קבוע. טיפולי פוריות הם משבר אמיתי כואב, שבו הכמיהה הטבעית לילד אינה מתממשת בקלות.

כשחוויתי זאת הייתי צעירה, בעיקר מבחינה מנטלית ורגשית. לא היה לי עוגן פנימי ולא הרגשתי שיש לי תמיכה מהסביבה. בן זוגי, אדם אופטימי מטבעו, האמין שהתהליך יסתיים בטוב, אך המציאות שלי הייתה אחרת.

במהלך השנים שבהן פיתחתי ולימדתי את היוגה הנשית, פגשתי נשים שעברו ועדיין עוברות דרך מורכבת וכואבת ובחרו לקחת ממנה מתנות לחייהן. הן מתרגלות נשימות ועבודת מודעות, משלבות יוגה וטכניקות מגוונות נוספות שקיימות היום כחלק מארגז הכלים של טיפולי פוריות. רבות מהן מספרות לי כי דרך זו, למרות ואולי בזכות הכאב שבה, מאפשרת להן לעבור שינוי פנימי אמיתי.  הן מרגישות שאין ברירה והן מוכרחות לפנות משהו בחייהן כדי שיהיה להן מקום להיריון, לילד. אני מעריצה נשים אלו ורואה בהן מורות דרך.

פורסם לראשונה בפנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן