יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר האוצר, יאיר לפיד, הסביר הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה מדוע ההוא ושרי מפלגתו צפויים להתנגד בהצבעה על "חוק הלאום".

"אנחנו לא נגד הרעיון של חוק לאום מפני שזו מדינה יהודית והיא צריכה להיות כזו. אבל היא צריכה להיות גם מדינה דמוקרטית", אמר לפיד.

"חוק הלאום שמוגש היום לממשלה הוא חוק גרוע שמנוסח רע, מיועד רק לצרכי פריימריז בתוך הליכוד. זה חוק שבן גוריון לא היה מאשר, זה חוק שמנחם בגין היה מתנגד לו בכל ליבו. זה חוק שזאב ז'בוטינסקי לא היה מסכים לו", קבע לפיד.

לדבריו, "הבוקר שוחחתי עם המשפחה של זידאן סייף, שנהרג בהגנה על מתפללים יהודים בבית הכנסת פה בירושלים. מה נגיד לו? מה נגיד להם ? שהמנוח הוא אזרח סוג ב'?".

הממשלה תדון הבוקר בשני נוסחיו של "חוק הלאום", אותם יזמו חברי הכנסת זאב אלקין (ליכוד), יריב לוין (ליכוד) ואיילת שקד (הבית היהודי).

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש, כי החוק "חיוני כדי לבסס את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, זאת אל מול קריאות התגר הבינלאומית והפנימיות המערערות על קביעה יסודית זאת".

נתניהו הוסיף, "נבצר באמצעות החוק את היותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ואת השיוויון המלא בפני החוק של כל אזרח ללא הבדל דת, גזע ומין. הבטחת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אינה עומדת בסתירה לשיוויון המובטח לכל אזרחי ישראל, ולא אאפשר חתירה תחת שני עקרונות יסוד אלה".

ההצעה שמגבש ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר אמורה להוות הצעת פשרה בין הצעות אלקין, לוין ושקד ובין עמדת שרת המשפטים ציפי לבני, לא תובא היום בפני השרים.