בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח הבוקר (ראשון) את ישיבת הממשלה השבועית בהתייחסות לשיחות הגרעין עם איראן ולחוק הלאום האמור לעלות לממשלה.

"אמש עדכן אותי מזכיר המדינה קרי במצב שיחות הגרעין עם איראן. אנחנו עוקבים בדריכות ובדאגה אחר התפתחות שיחות אלה. אנחנו במעקב צמוד, בדיונים צמודים, עם נציגי מעצמות אחרות. אנחנו מציגים בפניהם עמדה נחרצת שאומרת שאסור שאיראן תתקבע כמדינת סף גרעינית. אין שום סיבה שיישארו לה אלפי צנטריפוגות שיכולות לאפשר לה להעשיר אורניום לפצצה גרעינית תוך זמן קצר. אין גם שום סיבה שאיראן תמשיך לפתח טילים בין-יבשתיים שיוכלו לשאת ראשי קרב גרעיניים ובכך לאיים על העולם כולו, ולכן עדיף שלא יהיה הסכם כלל מאשר הסכם רע שיסכן את ישראל, את המזרח התיכון ואת האנושות כולה", אמר נתניהו.

ראש הממשלה התייחס לכוונתו לחוקק חוק לשלילתזכויות תושבי ישראל המעורבים בטרור, "הנחיתי בסוף השבוע את מזכיר הממשלה להביא יחד עם שר הפנים הצעת חוק שתשלול זכויות מתושבים שמשתתפים בטרור או בהתססה נגד מדינת ישראל. לא ייתכן שמי שפוגע באזרחי ישראל, מי שקורא לחיסולה של מדינת ישראל, ייהנה מזכויות כמו ביטוח לאומי, וכך גם לא בני משפחתו, שתומכים בו. החוק הזה חשוב כדי לגבות מחיר מהמפגעים ומהמסיתים, ממיידי האבנים וזורקי בקבוקי התבערה, והוא צעד משלים להריסת בתי המחבלים ויצירת הרתעה נגד המפגעים והמתסיסים".

לאחר מכן הסביר נתניהו את עמדתו בסוגיית חוק הלאום, "היום אני מביא לממשלה את חוק הלאום והעקרונות שאני מאמין שצריכים להנחות את חקיקתו. מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. יש בה שוויון זכויות אישי לכל אזרח ואזרח, ואנו מקפידים על כך. אבל זכויות לאום יש רק לעם היהודי: דגל, המנון, הזכות של כל יהודי לעלות לארץ, וסממנים לאומיים אחרים. אלה מוקנים רק לעמנו, במדינתו האחת והיחידה".

"אני שומע אנשים שאומרים 'מי צריך את החוק הזה? 66 שנים הסתדרנו בלעדיו'. ואני שואל: מי היה צריך את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו? 45 שנים הסתדרנו בלעדיו. אבל היה צריך גם את זה וגם את זה. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. יש כאלה שרוצים שהדמוקרטית תגבר על היהודית, ויש כאלו שרוצים שהיהודית תגבר על הדמוקרטית. ועקרונות החוק שאני מציג כאן היום - שני הערכים הללו שווים ויש להתחשב בשניהם במידה שווה", הסביר נתניהו.

נתניהו הוסיף, כי "צריך את החוק הזה עכשיו גם מסיבה נוספת: כי יש רבים שקוראים תיגר נגד אופייה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הפלסטינים מסרבים להכיר בזה, ויש גם התנגדות מבפנים - יש כאלה שרוצים להקים אוטונומיה בגליל ובנגב, ובכלל כופרים בזכויות הלאומיות שלנו. אני גם לא מבין את אלה שקוראים לשתי מדינות לשני עמים, אבל בה בעת מתנגדים לעגן זאת בחוק. הם ששים להכיר במדינת לאום פלסטינית, אבל מתנגדים בתוקף למדינת לאום יהודית".

בסיום דבריו נזף נתניהו בשרי הממשלה מהסיעות השונות בעקבות איומי הפרישה המפורשים והמרומזים של חלקם.

"סביב חוק הלאום וגם סביב נושאים אחרים אני שומע לאחרונה אולטימטומים, תכתיבים, איומי פרישה ממרכיבים שונים בקואליציה - כך אי אפשר לנהל את המדינה. אנחנו צריכים להתמקד בחיזוק הביטחון מול גלי האיסלאם הקיצוני וסכנת הגרעין האיראני, בחיזוק כלכלת ישראל ובהגדלת רווחת אזרחיה - ולא באיומים. אני מקווה שראשי מפלגות הקואליציה יתלכדו ויפעלו ברוח זאת".