סילבן שלום
סילבן שלוםפלאש 90

מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים השלים החודש לאחר עבודה יסודית ומקיפה, את התקן לתחזוקת מערכות דלק סילוני (הדס"ל) בישראל.

מדובר בתקן ייחודי המאפשר תיאום בין המעורבים השונים בתפעול מערכות הדס"ל (בתי הזיקוק בחיפה ואשדוד, דלק פי-גלילות, צה"ל, פז שירותי תעופה ועוד) תוך שיתוף פעולה מוסכם ביניהם. אכיפת התקן תאפשר פיקוח נאות הן על איכות הדס"ל והן על התחזוקה הנאותה שלו.

הצורך בהכנת תקן שכזה התחדד לאחר שני מקרים שאירעו בשנים האחרונות וגרמו לשיבושים באספקת הדלק הסילוני לשדות התעופה בשל חשש לאיכותו.  בעקבות אירועים אלו, אשר גרמו להשבתה חלקית של נמל התעופה הראשי של ישראל – נתב"ג, הוקמו שתי ועדות בדיקה שבחנו את הנסיבות שהובילו לאירועים והבנת הכשלים שהובילו להפסקה חלקית של הטיסות מנתב"ג במאי 2011.

ועדות הבדיקה הגישו שורה של המלצות אשר אחת מהן התייחסה לצורך לפקח על איכות התשתיות במערכות הדלק הסילוני ברחבי הארץ החל מסיום תהליך הזיקוק, דרך האחסון, הזרמות בצנרת הארצית, ניפוק למתקני האחסון בשדות התעופה וכלה במערכת התדלוק של שדות התעופה.

על בסיס הצעת המשרד נערך מכון התקנים להכנת התקן הישראלי המבוסס על תקינה בין לאומית. הדיונים בהכנת התקן נמשכו אינטנסיבית כשנתיים זאת בשל צורך להתאמות ולשינויים בתקינה הבינלאומית. תקן זה מהווה רובד נוסף וחיוני לעמידת מתקני אספקת הדס"ל  בישראל בסטנדרטים בין לאומיים המתקדמים ביותר. התקן ובחינת המתקנים לעמידתם בדרישותיו יבטיחו את איכות המוצר ובטיחות הטיסה.