הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרןחזקי עזרא

רבה הראשי של ירושלים, הרב אריה שטרן, הוזמן לשאת דברים בפני חניכי תוכנית ״מאמינים במשטרה״ לאור המצב הביטחוני בבירה.

במסגרת המפגש, שנערך שלשום (שני) בתחנת המשטרה "שלם" בירושלים, חיזק הרב שטרן את רוח החניכים והדגיש את חשיבות תרומתם למשטרה בימים טרופים אלו: "זכיתם ואתם זוכים יום יום להיות בקורס של שוטרים במדינה יהודית שיודעת להתקיים לפי ההלכות של היהודים אפילו באזור הזה שאיננו הכי נעים, והדבר הזה - לא מובן מאליו".

תוכנית "מאמינים במשטרה" נפתחה בסוף 2012 (טבת תשע"ג) ביוזמת נחי אייל ומכינת "אלישע", לאור אירועים קשים של אלימות מצד המשטרה כנגד המתיישבים ביהודה ושומרון, ועמונה בראשם.

התוכנית שואפת לשלב צעירים ציוניים דתיים במשטרה, והיא משלבת לימודים בבית המדרש במודיעין לצד הכשרה משטרתית. התוכנית פונה לבוגרי יחידות קרביות בגילאים 22-33, המעוניינים להשתלב בתפקידי מפתח במשטרה, תוך קבלת ליווי הלכתי, ערכי ומוסרי צמוד. המחזור הראשון שכבר השתלב רשם ציונים גבוהים מאוד של שביעות רצון מפעילותו במשטרה ובמוטיבציה שלו.

בראש בית המדרש עומד הרב רחמים ברכיהו, רב הישוב טלמון, המלווה את הצוערים בתחום ההלכתי והרוחני, ומלבן יחד איתם סוגיות הנוגעות לשירות המשטרתי ולקיום ההלכה. אחד ההתמודדויות הסבוכות עבור השוטר הדתי בשירותו הוא סוגיית שמירת השבת, אליה התייחס הרב שטרן בדבריו: "אנו יודעים שהמשטרה לא תמיד עוסקת במקום סכנה, וכפי הידוע יש סוגיה על גחלת שעלולה לפגוע באנשים, האם מותר להזיז אותה בכדי שאנשים לא ייפגעו.

''קיימת מחלוקת בפוסקים לגבי המציאות, אך יש דעות לפיהן שבשביל הציבור מותר להזיז את הגחלת... ומותר רק באיסורי דרבנן ולא באיסורי תורה בשביל שלום הציבור, וזה לפעמים תפקידה של המשטרה וכאן לומד השוטר הדתי מה תפקידו במשטרה ואיך למנוע איסורי תורה, והשכר על כך עצום". 

הרב שטרן סיכם, "רק לפני שבוע התרחש הפיגוע הקשה בהר נוף בירושלים. אינני יכול שלא להזכיר בדיוק במקום זה שהשוטרים שהיו במקום, קפצו בחירוף נפש. ביקרתי את השוטר שגם לו כיפה על הראש, והוא היה כולו זורח וחדור באהבת ישראל... וזאת המסגרת המתאימה להודות לשוטרים על הפעילות הנוכחית ובכלל על כל העבודה שעושים ויהי רצון שיצאו מכל מקום ללא פגע".