נר נשמה
נר נשמהThinkstock

כלת פרס ישראל, פרופ' פנינה קליין, הלכה היום (חמישי) לעולמה בגיל 69 לאחר מאבק במחלה קשה.

קליין זכתה בפרס ישראל בתחום חקר החינוך בשנת 2011. היא הותירה אחריה בעל ושלושה ילדים. הלוויתה תתקיים מחר בשעה 11:30 בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

פרופ' קליין הייתה מהחוקרות הבולטות בעולם בחקר החינוך לגיל הרך. היא פיתחה מודלים מבוססי מחקר לטיפוח והעשרה חינוכית שהתמקדו ביחסי גומלין בין פעוט ומבוגר. מחקריה שעסקו בנושא התערבות מוקדמת בחינוך הרימו תרומה חשובה בתחום בארץ ובעולם והקנו לה מעמד בין-לאומי בקרב החוקרים המובילים בעולם.

קליין נולדה בטרנוב שבפולין ב-1945 עם תום מלחמת העולם השנייה. הוריה, דב ורחל שטיבל ז"ל, ניצולי שואה, עלו ארצה באניית המעפילים "נגבה". בגיל 16 היא סיימה את לימודי התיכון בהצטיינות והתקבלה ללימודי פסיכולוגיה וביולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.

עם סיום לימודי ה-M.A, זכתה פרופ' קליין במלגת לימודים לתואר דוקטור בחינוך באוניברסיטת רוצ'סטר בניו- יורק. היא התמקדה במחקר בנושא השפעות תת תזונה בינקות על התפתחות כישורי למידה וחשיבה בביה"ס. מחקרה זכה לתהודה רבה בספרות המקצועית.

אחד הספרים המשקפים חלק מעבודתה הוא ספרה Early Intervention: Cross- Cultural Implications of a Mediational Approach, המסכם התערבות חינוכית בקרב ילדים בשש תרבויות שונות. פרופ' קליין עבדה במשך 12 שנה במחקר חינוכי באתיופיה, בשיתוף צוות חוקרים מאוניברסיטאות אדיס אבבה, אוסלו וברגן. בנוסף נבחרה פרופ' קליין לעמוד בראש הקתדרה לחקר כושר ההשתנות האנושית ע"ש ל.א. מצ'אדו בוונצואלה. פעילותה של פרופ' קליין בארגוני חינוך בין- לאומיים, בהם, 'אונסק"ו', 'יוניצף' ו-'ארגון הבריאות העולמי' הביאו לאימוצן של תכניות אלו במדינות רבות בעולם.

תחום ייחודי שבו תרמה פרופ' קליין תרומה חשובה הוא חקר מאפייני הלמידה וההתפתחות של ילדים הסובלים מ'תסמונת דאון'. בתחום זה הקימה את 'מרכז בייקר', מרכז לחקר שיטות חינוך וטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים בבר-אילן.

מחקריה של פרופ' קליין זכו בהכרה ובמענקי מחקר בארץ ובעולם. על פועלה המחקרי והיישומי העניקה לה 'מועצת ארגוני הנשים בישראל' את פרס 'האישה המצטיינת בחינוך' לשנת 1989. בשנת 2005 בחרה האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בפרופ' קליין לעמוד בראש ועדה אקדמית שגיבשה את הבסיס המדעי- מחקרי לגישות ולתכניות חינוכיות בגיל הרך. בשנת 2008, בחגיגות השישים למדינת ישראל, נבחרה פרופ' קליין להשיא משואה בהיותה חוקרת מצטיינת בתחום החינוך.

פרופ' קליין פרסמה ספרים רבים, תכניות מחקר ומאות מאמרים בכתבי עת מקצועיים ורפואיים. פרופ' קליין הדריכה כמאתיים תלמידי מחקר לתארים מתקדמים. רבים מתלמידיה ממלאים כיום תפקידים מרכזיים בתחומי החינוך בארץ. מחקריה המקיפים של פרופ' קליין עסקו בחינוך לגווניו ומשמשים כמנוף לקידום תחומים רבים בחברה הישראלית.

בעבר אמרה פרופ' קליין: "החלום שלי הוא לראות את כל הפעוטות והתינוקות בישראל מקבלים את 'התפריט המנטלי' המלא שהם זקוקים לו. לראות את כל הילדים משתלבים במסגרות המתאימות להם, וגדלים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, לטובתם ולטובת החברה שהם חיים בה".