הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

לדעת הרב יונה גודמן, הורים לילדים צעירים מתקשים לעתים להתנהל מולם, ובלי כוונה הם מפנקים אותם ומקשים על חינוכם. את כוונתו הוא מדגים בכמה וכמה דוגמאות.

"דמיינו ילד בן שנתיים שרוצה לצאת החוצה מהבית. הוא ניגש לדלת, דופק ומבקש "חוּצה". אימא מסבירה לו בנחת שכעת קר, וגשום ומאוחר, ושבע"ה מחר הם יצאו. עד כאן מצוין. אך אז הוא מתחיל לצעוק ולבכות שהוא רוצה החוצה. והאימא, במקום להסביר לו בנחת ובחום שזה לא ניתן, נלחצת. היא מציעה לו בקבוק מים, אותו הוא זורק. אז היא מציעה לו בקבוק מיץ שאותו הוא לוקח אך ממשיך לצעוק. אז היא מחליפה את המיץ לקולה. אך הוא ממשיך לדפוק (ושותה). ואז היא מציעה לו עוגה. ועוד עוגיה ליד השנייה... בקיצור, נלחצים מהבכי ועושים טעויות".

הרב גודמן סבור כי מדובר בשוחד של ההורים כלפי ילדיהם ומשלמים להם כדי שחלילה לא יבכו או יגלו עקשנות, "התנהלות זו, מזיקה לילד. היא מרגילה אותו 'שאין משמעות למילה 'לא' של הורים. הכל ניתן לשנות עם מספיק בכיות וצעקות. היא אף מרגילה את הילדים שהם יכולים לאלץ את הוריהם לעשות את רצונם, בתנאי שהם יבכו מספיק זמן".

הוא מציע להורים צעירים "לא להיבהל מהבכי. לגלות הזדהות עם תסכולו ורצונו של הבן או הבת, אך לא לתת לו פיצוי ותשלום על כל בקשה שלו שנדחית".

"סוף דבר", מסיים הרב יונה, "מי שצריך לעשות כאן שינוי זה ההורה. לדעת שלילד מותר לבכות, ולדעת לגלות חום וחמלה מבלי לשנות את עמדתכם. זה לא רק לטובתכם, אלא בעיקר לטובת ילידכם".