היכל העצמאות
היכל העצמאותמוזיאון העצמאות

המועצה הציונית בישראל ערכה הבוקר (ראשון) טקס לציון כ"ט בנובמבר, התאריך בו הצביעה העצרת הכללית של האו"ם על תוכנית החלוקה שהובילה למעשה להקמת מדינת ישראל.

האירוע התקיים בהיכל העצמאות בשדרות רוטשילד בתל אביב, המקום בו הוכרז כמה חודשים לאחר מכן על הקמת המדינה, ובין כתליו נחתמה מגילת העצמאות.

באירוע השתתפו מאות מתלמידי חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים מאזור תל אביב וכן חניכי המכינה הקדם צבאית של המועצה הציונית ביישוב כרמים שבנגב. כאמור, בטקס שוחזר האירוע המרגש של ההצבעה האו"ם, תלמידי בתי הספר והמכינה ערכו צעדת דגלים ברחובות תל אביב, והאירוע כולו לווה בשירה ונגינה של תלמידי אחד התיכונים.

באירוע השתתף יעקב שרת, פזמונאי ועיתונאי, ובנו של משה שרת- ראש הממשלה השני, שכשר חוץ פעל רבות בעניין תוכנית החלוקה ואף חתום על מגילת העצמאות, נשאו נאומים על חשיבותו ההיסטורית של יום זה.

יעקב חגואל, ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, אמר כי "חלומו של הרצל החל 50 שנה לפני כ"ט בנובמבר, ועינינו הרואות לאן חלום וחזון זה הגיע היום, ולאן הוא עוד יכול לצמוח ולהתפתח. אני קורא לבני ובנות הדור הצעיר להמשיך לחלום, לשאוף בגדול, להאמין ולרצות בעתידו הטוב של העם היהודי, ולשמור על ארצו היחידה, ארץ ציון וירושלים".

יגאל ברנד, מנכ"ל המועצה הציונית לישראל, אמר כי ''ההיסטוריה היהודית מראה לנו דבר מאוד פשוט, אך גדול וחשוב, שעלינו ללמוד ממנו המון. בכל הזדמנות שנקרתה בפני מנהיגינו בדורות השונים הם בחרו לקחת את נקודת האור והטוב, גם אם לא הייתה מושלמת, וללכת איתה קדימה. לראות את הטוב, ולהאמין בו.

''כך גם קרה בכ"ט בנובמבר, בשעה שהנהגת היישוב דאז הסכימה לתוכנית החלוקה. מנגד, אנו רואים את דפוס הפעולה הקבוע של אויבנו לסכסוך המר על הארץ הזו, שפעם אחר פעם מסרבים להתקדם לכיוונים חיוביים, ותמיד בוחרים ללכת עם הנקודה של החושך. שבעזרת ה' תמיד נדע לקחת את האור הקטן, ונצליח להפוך אותו לגדול וחזק יותר ויותר".