נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאנירויטרס

שדולת שירות החוץ בראשות ח"כ רונן הופמן ובשיתוף עם האגודה הישראלית לדיפלומטיה, קיימה היום כנס השקה בכנסת.

בכנסת השתתפו חברי כנסת, מנכ"לי משרד החוץ לשעבר, שגרירים ישראלים, כ-20 שגרירים זרים המוצבים בישראל והאמן עידן רייכל שהגיע לשדולה בכדי לדבר על ייצוג ישראל בעולם באמצעות נכסי התרבות שלה, כמנוף ליצירת קהילה אוהדת בכל מדינה ומדינה.

בכנס, חשפו עובדי משרד החוץ את מדד הדיפלומטיה השנתי, הבודק את התפתחות יחסי החוץ של ישראל ביחס למדינות שונות בעולם. לפי הנתונים שחשפו העובדים, איראן, שעד לאחרונה השקיעה סכומים זניחים ביחסיה הדיפלומטים ובמערך החוץ שלה, הגדילה משמעותית את ההשקעות וכעת היא עוקפת את ישראל.

איראן הגדילה השנה את תקציב החוץ ב-11%, כ-0.4% מתקציב המדינה מופנה למערך החוץ, לעומת 0.38% במדינת ישראל. איראן מחזיקה ב-167 שגרירויות ברחבי העולם, 60% יותר מישראל.

עוד מצביע המדד על נתונים עגומים ביחס להשקעותיה של ישראל במערך החוץ לעומת מדינות ה-OECD: הולנד משקיעה כ4% מתקציבה במערך החוץ, בלגיה כ-3.8%, נורבגיה 2%, תורכיה 0.9%, ארגנטינה 0.6%, יוון 0.4% וישראל בתחתית הרשימה- משקיעה רק 0.38% מתקציב המדינה במערך החוץ. בממוצע, משקיעות המדינות המתקדמות פי 5 מישראל ביחסי החוץ שלהן.

עוד מצביע המדד על כך שהרשות הפלסטינית מחזיקה ב-100 שגרירויות ונציגויות ברחבי העולם, עם תקציב פעילות לפעילות מדינית ולהסברה העומד על כ-200 מיליון ש”ח (לפי אומדן).

מדינת ישראל, בפועל, משקיעה פחות מחצי מסכום זה ביחסי חוץ, למרות שהתל"ג הישראלי גבוה פי 30 מזה של הרש"פ. יחד עם זאת, תקציבה של הרשות מתבסס על תרומות. תקציב משרד החוץ בישראל הינו 3% בלבד מכלל תקציב הביטחון, נמוך לא רק בהשוואה למדינות המערב אלא גם בהשוואה לאיראן (כ-8%) וירדן (כ-5%). בפועל, מדינת ישראל היא המדינה שמשקיעה את האחוז הזעום ביותר בתקציב החוץ בהשוואה לתקציב הביטחון, למרות ריבוי האתגרים ההולכים ומתרחבים בזירה הבינלאומית.

יאיר פרומר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ אמר "אנחנו מצויים בעידן בו המאבק על עתידה של ישראל מתנהל בזירה הבינלאומית והדיפלומטית. אנו זקוקים לכיפת ברזל דיפלומטית שתאפשר לנו להתמודד עם האתגרים והאיומים הרבים בזירה הבינלאומית, וכן גם בכדי לחזק וליצור שיתופי פעולה כלכליים חדשים שיניבו רווח לישראל. הגדלת תקציב משרד החוץ וגיוס מסיבי של דיפלומטים מקצועיים, הם קריטיים לעתיד ישראל ואזרחיה. השקעה ביחסי חוץ היא אינטרס לאומי הכרחי. מדובר בערובה לביטחון אזרחי ישראל, ובמנוע צמיחה כלכלי משמעותי המאפשר לנו להיות חלק אינטגראלי מהקהילה הבינלאומית".

היוצר עידן רייכל, שנכח בשדולה בכדי להסביר כיצד השקעות בייצוג ישראל בעולם תורמות להסברה וליצירת קהל אוהד בעולם, "אני שגריר של התרבות הישראלית בחו"ל. ללא הזיהוי הישראלי של הלהקה שלי בחו"ל, אין לה קיום בעולם. הנשיא אובמה וג'ון קרי באחת ההופעות שלנו, צילמו וידאו של ההופעה. נפל לי האסימון: אנשים שלפני חצי שעה דיברו על נושאים ברומו של עולם, וכשהם מגיעים לאירוע תרבותי שיש בו מוזיקה, הם הופכים לחצי ילדים, לאנשים כמו כולם, ורוצים לשתף את מה שהם ראו. תרבות היא קשר בלתי אמצעי המגיע לליבותיהם של אנשים בכל העולם. לא כדיפלומט של מדיניות ממשלתית להסברה של מציאות, אלא הסברה דרך תרבות. יש לכך כוח גדול מאד. בצד השני יש ארגונים מאורגנים מאד והשקעה רבה במאבק. לא צריך לזלזל בזה".

לדבריו, "המאבק הדיפלומטי שלנו צריך להיות אינטליגנטי וחריף. עבודת הדיפלומטים הישראלים בחו"ל היא עבודה של אנשים שלא עושים לביתם. אלו אנשים שאם הם היו רוצים לעשות כסף, הם היו הולכים למקומות אחרים. אלו אנשים ערכיים מאד. אני פוגש אותם בכל העולם. להקה ישראלית שמופיעה בפינלנד ובמדינות אחרות עם שירים באמהרית, עברית, מרוקאית ועוד- היא נס. הדיפלומטים של ישראל ראויים לכל הערכה, הם נמצאים בקו הראשון של ישראל בעולם".