מתעדכנים. ח"כ לביא
מתעדכנים. ח"כ לביאצילום: פלאש 90

ביום רביעי הקרוב יתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה דיון מיוחד לבחינת הטמעת דרכי ההתמודדות עם הטרדות מיניות בשירות הלאומי אזרחי.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת יו"ר הועדה, חברת הכנסת עליזה לביא, לחשיבותו של הדיון בו יציג מנכ"ל מנהלת השירות הלאומי אזרחי, שר שלום ג'רבי, את הממצאים והנתונים עד כה סביב התמיכה והסיוע לבנות שנפגעו בשירות והחיזוק והתמיכה אותם תקבלנה בנות היוצאות לשירות.

"אנחנו בעיצומו של תהליך", אומרת לביא ומברכת על פעילותו של ג'רבי יחד עם צוותו והאחריות שהמנהלת נטלה על עצמה. "הם התייעצו עם אנשי מקצוע וארגונים שהפנימו את הנושא והצורך להתמודד איתו גם בחוק וגם כארגון. הפעילות חשובה אבל חשוב גם לייצר מעטפת הגנה לבנות עוד לפני השירות".

לביא מציינת בדבריה כי בימי העלאת הנושא למודעות ציבורית נוצרה בציבור תחושה שכל מטרתה היא לנגח ולהכעיס, "מה שקרה זה שלא הייתה הוראה מלמעלה לעמותות כיצד לתדרך את הבנות וכל עמותה עשתה כהבנתה. יש שפעלו נכון יותר ויש שלא. באתי ורציתי לראות איך מקדמים את הדברים  ואיך פותרים את המציאות. כשבאים לתקן עולם נוצרים כעסים כי מה פתאום עליזה לביא מדברת כך, אבל עם הזמן הגיעו העדויות והדברים באו בהלימה לפעילות התקשורת הדתית שחלקה הגדול התגייס לעניין הזה".

לביא מציינת כי עיתונאים ועיתונאיות שמכירים את המצב בשטח ומכירים גם בנות שנפגעו ולא היה להן לאן לפנות חברו למאבק. עוד היא מציינת ומדגישה בדבריה כי יש לזכור כי מדובר בשנה שבה הבנות יוצאות מהקן החם של המשפחה אל מציאות בלתי מוכרת בסביבה בלתי מוכרת ולעיתים בלתי מוגנת, וכשזו המציאות הדברים צפים.

"דיברנו על כל הדברים הללו וביום רביעי תוצג העבודה הזו וגם הדרישות של המנהלת מהעמותות. זה יהיה חלק מההכשרה של הבנות לפני השירות כך שבזמן השירות יידעו למי ואיך לפנות".

בדבריה מציינת לביא כי במהלך העבודה על קביעת הנהלים הגיעו לא מעט עדויות קשות על המתרחש, ובהן עדויות המצטברות על אדם שמעסיק בנות בשירות לאומי וכשטענות אלה הצטברו הבנות הועברו ממקומן בעוד כל עוד הטענות לא נבדקו האדם נותר בתפקידו.

הישיבה שתתקיים בניצוחה של לביא תהיה ישיבת מעקב סביב הטמעת הנהלים ולביא משווה את הדברים לישיבות מעקב להן מוזמנים נציגי הצבא וארגונים גדולים נוספים המגיעים פעם בשנה לישיבת דיווח ועדכון בוועדה.

"יותר קשה בציבור הדתי לאומי לקרוא לילד בשמו", אומרת לביא ומיד מציינת שהיחס המסתייג מהעניין היה נחלת הכלל גם בארה"ב. "עד שנות התשעים בארה"ב לא היה השם 'הטרדה מינית'. לוקח זמן להבין שזה גם אצלנו. נזכיר שקמו ועדות נגד מנהיגים רוחניים, איך מתמודדים ומה עושים גם מבחינת החוק ועוד, קיימות מערכות שמסייעות להתמודד גם כשהמוטרדות חוששות ולא רוצות למסור עדות בפני המשטרה. צריך לדעת איך מתמודדים גם עם התופעה הזו. עברנו כברת דרך מהימים שבהם לא קראו לתופעה בשמה ועד היום שיש גוף שמרכז את הטיפול בעניין בשיתוף רבנים. השירות הלאומי הוא בבואה של עקרון 'והיה מחניך קדוש'".

את דבריה חותמת חברת הכנסת לביא בדברי שבח נוספים לשר שלום ג'רבי על התנהלות המנהלת בחודשים האחרונים וההיערכות להטמעת הנהלים.