נהגי האוטובוסים נעלמו

ועדת העבודה דנה באלימות כלפי נהגים יהודים וערבים בתחבורה הציבורית. נציג ההסתדרות סיפר: 60 מהנהגים בירושלים לא מתייצבים לעבודה.

אורלי הררי , י' בכסלו תשע"ה

אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
מאיר סלע

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד בהסלמת האלימות כלפי נהגים יהודים וערבים בתחבורה הציבורית באזורי עימות, בעיקר ירושלים, בעת האחרונה.

במהלך הדיון אמר הממונה על איגוד התחבורה בהסתדרות, רועי בליטנטל, כי מזה שבועיים, מאז נמצא מת נהג אגד יוסוף אל רמוני בירושלים, נעלמו 60 מנהגי התחבורה הציבורית באזור ולא ניתן ליצור עמם קשר. עוד 40 התפטרו מתפקידם. "הם מעדיפים לא להתפרנס, העיקר לא לעלות בחזרה להגה בגלל הפגיעה בביטחונם האישי", אמר בליטנטל.

נהג ''אגד'', עמר אבן סמאן, אמר "בשבוע שעבר חייל סרב להציג בפני תעודת חוגר. הוא אמר לי: 'אני אקרע לך את הצורה, עוד ניפגש'. התקשרתי למשטרה ואמרו לי שאין מה לעשות". נהג אוטובוס נוסף וחבר 'כוח לעובדים', יניב זעפרני, אמר "זורקים עלינו אבנים ופחיות, בעיקר בוואדי ג'וז ובעיסאוויה. לא כל האוטובוסים ממוגנים והנהג יכול לאבד שליטה. זה ייגמר באסון".

נהג בחברת אפיקים, אנוואר טאוויל, סיפר כי "בבני ברק חסמו לי את הכביש עם עגלת תינוק וסירבו לפנות. אם הייתי נוגע בעגלה היו אומרים שנהג ערבי פגע בתינוק. במקרה אחר סירבו שני נוסעים לשלם ואמרו לי: 'יא חתיכת ערבי זבל, נתפור לך את הפרצוף'. הזעקתי משטרה והיא לא הגיעה.

''במקרה אחר סירבה נוסעת לשלם על ילדה שהיתה איתה ואמרה לי 'אתה חתיכת ערבי מניאק, יותר גרוע מהחמאס בעזה'. פניתי למנהל שלי והוא סירב להתלונן, אמר לי שצריך סבלנות. החברה גם אוסרת עלינו להפעיל מצלמות בטיחות באוטובוסים כדי לא לפגוע בצנעת הנוסעים הדתיים".

יו"ר ועד עובדי ''אגד תעבורה'', יצחק קשקש, ציין כי במספר מקרים נפצעו נהגים כתוצאה מהשלכת בלוקים והפגיעות בנהגים, הן היהודים והן הערבים, התעצמו מאז מבצע 'צוק איתן'.

מנהל אגף הביטחון במשרד התחבורה, דניאל שנער, אמר כי "אף חברה לא העלתה בפני את הבעיה, אפילו לא בפתק. זו פעם ראשונה שאני שומע על כך. משרד התחבורה אינו אמון על טיפול בהפרת הסדר הציבורי. עם זאת, יזמנו הקמת יחידת מאבטחים, אולם חברות התחבורה הציבורית סירבו ליטול חלק במימונה, העומד על 80 מיליון שקל בשנה".

ראש מדור גופים ציבוריים במשטרת ישראל, סנ"צ עופר יצחק אמר כי "חברות האוטובוסים אינן מונחות על ידי המשטרה. אנחנו מטפלים בעיקר ברכבת וברכבת הקלה. עם זאת, אנחנו מפעילים שוטרים סמויים באוטובוסים ומעניקים לנהגים סמכות לעכב נוסע, לדרוש ממנו להזדהות ולהוריד אותו מהרכב. ידוע לנו רק על מקרה התנכלות אחד כלפי נהג בחודש האחרון".

ח"כ אחמד טיבי טען "אם היו פונים אליכם נהגים יהודים עם מקרים דומים לאלה ששמענו, גם אז לא הייתם מגיעים, או שמיד היינו רואים ארבע ניידות, נוסע אזוק והודעה לעיתונות על סיכול ניסיון פיגוע? יש כאן איפה ואיפה".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי רוזנטל, סיכם את הדיון ואמר, "אנחנו בפתחו של הר געש ועלינו להתעשת לפני שיקרה כאן אסון חמור. על משרד התחבורה מוטלת האחריות, יחד עם המשטרה והמרכז לשלטון מקומי, לגבש פתרונות לבעיה המדאיגה, אם זה באמצעות תקנות להחמרת הענישה, או אמצעים טכנולוגיים כמו הפרדת הנהג מהנוסעים ולחצני מצוקה, ולדווח על כך לוועדה תוך 3 חודשים".