האוניברסיטה העיברית בהר הצופים ירושלים
האוניברסיטה העיברית בהר הצופים ירושליםצילום: פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור בכנסת, בראשותה של ח"כ עדי קול (יש עתיד) קיימה דיון בעקבות פניות שהגיעו אליה מסטודנטים באוניברסיטה העברית, המצביעים על ליקויים במערך האבטחה בקמפוס הר הצופים.

לאחרונה אף פורסם תחקיר במסגרתו הצליחו שני עיתונאים להיכנס לקמפוס כשהם נושאים סכין ובלי שהיו להם תעודות סטודנט.

"סטודנטים שפנו אלי מרגישים שהם נמצאים בסכנת חיים", סיפרה ח"כ קול בפתח הדיון, "המצב הביטחוני באזור הר הצופים לא מזהיר בלשון המעטה והסטודנטים מצפים שמערך האבטחה יתאים את עצמו למציאות המשתנה, ושהבידוק הביטחוני בכניסה לקמפוס יהיה קפדני יותר".

קול הוסיפה, כי "לטענת הסטודנטים הם פנו להנהלת האוניברסיטה אך לא קיבלו מענה ראוי. לאחר שצופים בתחקיר, כיצד ניתן להרגיע את הסטודנטים? לתחושתי הסטודנטים לא קיבלו תשובות ברורות וזו הסיבה שהחלטתי לכנס את הדיון".

נציגי התאחדות הסטודנטים הצביעו בדיון על הבעיות המרכזיות מבחינתם והם הבידוק הביטחוני בכניסה לקמפוס, ההסתובבות באזורים הסמוכים לקמפוס, וההגעה לקמפוס מכיוון מרכז העיר.

שמוליק דהן, ראש אגף הביטחון באוניברסיטה העברית, הסביר בתגובה לטענות, כי "האוניברסיטה היא גוף מונחה משטרה, היא זו שאומרת לנו מה לעשות. בין שמונה לשמונה וחצי אנחנו קולטים סדר גודל של בין 5000 ל15,000 נכנסים בשערי הקמפוס. אני לא יכול לפתוח כל תיק מכיוון שכשנוצר תור ארוך מחוץ לשער אנחנו מייצרים איום חדש מבחינת מי שרוצה לפגע".

"עוד לפני שאנשים בכלל מגיעים לקמפוס אנחנו מפעילים מגוון אמצעים לזהות ניסיונות לפגיעה. אנחנו לא מקילים ראש והאוניברסיטה משקיעה עשרות מיליוני שקלים מתקציבה לטובת אבטחה. לצד הפניות שמבקשים הגברת אבטחה אני מקבל גם פניות שמבקשות שנפסיק עם ההיסטריה ושנפסיק לגרום לאנשים לחכות בחוץ בגשם", הוסיף דהן.

דהן עדכן, כי "ישנה ירידה של בין חמישים לשבעים אחוז בכלל האירועים באוקטובר נובמבר 2013 לבין אותה תקופה ב2014.יחד עם זאת אני חושב שתחושת הביטחון בגבעה הצרפתית והר הצופים לא טובה".

רפ"ק יובל ראובן, רע"ן אבטחה במשטרת ישראל, התייחס גם הוא לטענות הסטודנטים. "צריך לעשות את האיזון בין צרכי האבטחה לבין האוכלוסייה האזרחית, והשאלה היא האם התור הארוך בכניסה זה איזון נכון, כאנחנו מייצרים איום משני בתור הארוך. זה איום הרבה יותר מוחשי וקטלני מאשר מישהו שייכנס עם סכין. האבטחה מתבססת על מספר מעגלים, חלקם סמויים וחלקם טכנולוגיים. לפני חטיפת שלושת הנערים קיבלנו החלטות על איך לצמצם את האבטחה וברגע שהתחיל כל המצב הנוכחי בחודשים האחרונים, התלנו לפרוש יותר מערכי אבטחה. בחודשים האחרונים יש בכל יום נתון מאות שוטרים שמתגברים את האזור. אני מאמין שלאורך תקופה המצב יחזור לקדמותו".