יו"ר חדש. אתר שאיבה של 'מקורות'
יו"ר חדש. אתר שאיבה של 'מקורות'צילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (רביעי) בשני דו"חות מבקר המדינה על חברת "מקורות", בעניין פרויקט מתקני חיבור מפעלי התפלה לרשת הארצית ופרוייקט מערכת המים החמישית לירושלים וסביבותיה, ובעניין גיוס והעסקה של קרובים ומקורבים בחברה.

בישיבה נחשף כי ירד במחצית מספר קרובי המשפחה המועסקים בחברה. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "מקורות היא חברה חשובה שמביאה את טכנולוגיה הישראלית לכל העולם, אך במקביל יש להקפיד על נהלים, תקציב מדויק ואי-בזבוז משאבים.

''החברה לקחה ברצינות את דו"ח המבקר, שיפרה קבלת קרובי משפחה, ועל רשות החברות הממשלתיות להוציא בהקדם את הנהלים המחייבים את כלל החברות, כללי קבלה לעבודה, מכרזים, פומביות ותבחינים אחידים ושוויוניים". כהן פנה למנכ"לית האוצר, יעל אנדורן, לאפשר ניוד עובדים ברשות המים, לאגפים חיוניים.  

נציג המבקר, צבי ורטיקובסקי אמר כי נמצאו ליקויים בפיקוח ובקרה בהקמת מיזם ההתפלה וקו המים החמישי לירושלים. לדבריו, הצעות התקציב לא תוקנו ע"י רשות המים כנדרש, ובחלק מהמקרים - העבודות החלו בטרם אושרו. כמו-כן נמצאה בעיה בתיאום בין מקורות לבין רשות העתיקות בעקבות חפירות הצלה בתוואי הצינור המתוכנן, בגלל מחלוקת בפרשנות תקנות רשות העתיקות.

משה שלם, יועץ כלכלי ברשות החברות הממשלתיות ציין כי "אנו בוחנים את הדו"חות ועובדים עם החברה לתקן את הליקויים, וכן מתאמים בין החברות הממשלתיות כדי לא לעכב מיזמים. הובלנו שורת מהלכים בחברות רבות, של פיקוח על מינוי קרובי משפחה ונכנסים בעניין לעובי הקורה, לאחר ששנים רבות הנושא לא טופל והוטל ווטו ע"י ועדי-עובדים על קבלת עובדים חדשים. אנו עובדים כעת על נוהל לכלל החברות בעניין – שיושלם בתוך חודשים אחדים".

מנכ"ל מקורות שמעון בן חמו סיפר על מיזם-הענק לקליטת מי ים להתפלה והעברתם כמי שתיה לאוכלוסייה, בעלות של כ-3 מיליארד ₪, שהסתיים לדבריו, "בזמן באיכות ובמחיר שנקבעו. המים עוברים כבר לא מהכנרת אלא מההתפלה אל הדרום והצפון. 75% ממי השתייה כיום הם מותפלים. ההסתכלות על משק המים הם לטווח ארוך, ומדובר באחד המתקנים הגדולים בעולם, עם עבודות ייחודיות של אדמה קשה לחפירה וצורך בשאיבת מי תהום רבים, קירות-מגן ועוד. פעולות רבות נעשו ע"מ לחסוך בעלויות, שהביאו לחיסכון של עשרות מיליוני ₪. הקו החמישי לבירה הוא עם תחנות רבות, שצריך להתייחס לטבע, עתיקות, נחלים ועוד".

עו"ד תהל ברנדס, היועצת המשפטית של רשות המים הבהירה בתגובה כי "'מקורות' עשו תהליך שונה כיוון שמדובר במיזמים מורכבים גדולים וייחודים. עקב כך הוקמה מינהלת מיוחדת אצלנו כדי לפקח על העבודות ולהתאים את העלויות".

ד"ר עוזי דהרי, סגן מנהל רשות העתיקות, הוסיף כי "אנו בתהליך הסדרה של גובה התשלום על חפירות הצלה בתוואי הצינור, והסכמנו לעקרונות משפטיים המקובלים על שני הצדדים.