זבולון כלפה
זבולון כלפהצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת זבולון כלפה (הבית היהודי) למערכת הבחירות הנפתחת היום ובעיקר לסוגיית המחלוקת הפנימית בין שני פלגיה של המפלגה והסיכוי לייצר אחדות סרוגה לקראת הבחירות הבאות.

"אני רוצה להאמין שבסופו של דבר כל הגורמים יפעלו יחד לטובת האינטרס של הציבור כולו, ואחדות במחנה היא לטובת כולם. חשנו זאת בבחירות הקודמות. לאחדות הייתה תרומה רבה להישגים שהגענו אליהם בבחירות הקודמות", אומר כלפה.

בהמשך הדברים אומר כלפה כי יש לגשר על פערים הניתנים לגישור, פערים שאין להתעלם מהם אלא להניח אותם על השולחן ולהגיע למסקנות והסכמות לגביהם. כאשר נשאל מהם אותם פערים הקורעים את המפלגה אמר כלפה כי מדובר גם ובעיקר במחלוקות תפיסתיות.

כלפה מזכיר כי בעבר סוכם על שיחות מיזוג שתסתיימה בתוך חצי שנה מהבחירות הקודמות, אך למרות בקשת מאנשי מפלגתו לא התקבל מענה מהפלג המפד"לי של הסיעה והעניין נדחה שוב ושוב. לטעמו אם היו הדברים נסגרים בתוך חצי שנה המציאות הייתה היום שונה בתכלית, אך לא כך היה.

באשר למחלוקות העקרוניות שבין שני הפלגים הוא אומר כי "בימים האחרונים אנחנו שומעים בשם המפד"ל שהמפלגה הדתית לאומית צריכה למשוך למרכז בסוגיות דת ומדינה". לדבריו מדיניות שכזו צריכה להתקבל, אם בכלל, רק אחרי דיון והסכמה. "הסוגיות הללו הן ליבו של הציבור. לא ניתן למסמס את הסוגיות הללו ושכל אחד ייגע בהן בצורה לא אחראית. סוגיות דת ומדינה הן סוגיות מורכבות מאוד. הן ששמרו עלינו בכל הגלות ולא יתכן שכשאנחנו מגיעים למדינה משלנו אנחנו בהתגוננות בנושאים הללו".

כלפה נשאל אם לטעמו הוא מגן על ענייני דת ומדינה יותר מאדם כמו הרב אלי בן דהן ובמענה הבהיר כי הוא עצמו אינו סבור שתפיסותיו שונות או שורשיות משל אחרים אם כי באופן עקרוני הוא לא שש להשוות בין עצמו לאחרים אך כאשר יש חברים המדברים על משיכה לכיוון התמרכזות הרי שיש להעלות את הדברים, לברר אותם ולהגיע למסקנות מוסכמות.

"יש שיח מתמיד לאורך כל הדרך. זו סיעה של חברים אמיתיים ללא סכינאות וללא התגודדות. יש ענייניות. אני מסתכל בסיפוק על ההתנהלות של חבורה ערכית מאוד", אומר כלפה בהתייחסו לשותפיו למפלגה. "הציבור הדתי לאומי הוא קשת רחבה של אנשים אבל צריך למצוא את המכנה המשותף עוד לפני שנכנסים". לדבריו "השאלות הערכיות נדון היום בצוות משותף שהקמנו כדי לברר את הדברים".

ומה לגבי השיריונים והמקומות? כלפה מודה ביושר ש"באופן טבעי יש גם השלכות מעשיות. מדברים על מקומות שמוקצים לכל מפלגה ואלו שאלות שמהוות גורם של משקל כלשהו". להערכתו גם סוגיה זו תבוא לכדי פתרון לאחר שמנהיגי המפלגות יכריעו ויחליטו וישובו אל בוחריהם וחברי הכנסת שלהם ויודיעו באופן ממנהיגותי על ההכרעה. "כשיש כבוד והערכה הדדיים ניתן למצוא פתרונות".

בהתייחסו לסוגיית הפריימריז וההתנגדות העקרונית מהותית של חבריו להליך זה אומר כלפה כי "דעתי הציבורית היא שפריימריס הוא מתכון להרס עצמי של מפלגה. זה מה שקרה למפלגות אחרות בטווח הארוך. נבנית תלות של הנבחרים. אנשים משנים את עמדותיהם בגלל שחברי מרכז נוכחים באולם. אלו דברים שהדעת אינה סובלת. השאיפה היא שטובת הציבור תהיה לנגד עיניהם של הנבחרים. כל נבחר ציבור צריך לבחון אם הוא פעל ביושר מתוך מבט כולל או מתוך ראיית בעלי אינטרסים. הניסיון מלמד שפריימריס צריך לעבור מהעולם ולהיות מוחלף. הרי ממה אנשים מתרשמים כדי להצביע בעד מישהו? מחשיפה, וחשיפה נוצרת על ידי משאבים וכספים שמגיעים מתרומות", מזכיר כלפה את הצעדים הראשונים שמובילים לתלות בין נבחר לתורמיו.

עם זאת בשל קוצר השעה שנותרה עד לבחירות מסופק כלפה אם ניתן לשלול מכל וכל את הפריימריס כאמצעי לקביעת רשימת המפלגה לבחירות הקרובות. "בעת הזו בצד האישי אני בדילמה. הדברים לא פשוטים לי. הדילמה לא מוכרעת ואצטרך להתלבט ולהכריע".

לטעמו של כלפה יש להקים מנגנון חלופי לפריימריס: "לדעתי ניתן ליצור גוף גדול שהם שלוחי ציבור שאינם רוצים להתמודד לכנסת והם שיציגו דרך להתמודדות מבלי להיות תלויים באנשים. הדברים ייבחנו. מדובר ב-200-300 איש שמתוקף תפקידם הם בעלי ראייה ציבורית – רבני ישובים, ראשי ישיבות, ראשי מועצות וכו'. זה ייתן פריסה ציבורית רחבה שהיא גם מנתקת בין הבוחר לנבחר ומנטרלת קבוצות לחץ וחונטות".

באשר לצורך בפתרון עכשווי ומיידי אומר כלפה כי "לגבי כעת – מתקיימות שיחות ואני מקווה שתימצא פשרה גם בתחומים הפרקטיים וגם בתחומים הערכיים ונסתער יחד על הבחירות הכלליות".