בשבע מהדורה דיגיטלית

קואליציה מבוזרת עולה יותר

עקב ביטול תוכנית מע"מ אפס איבד לפיד את הסיכוי האחרון להטביע חותם של ממש על המתרחש בשוק הנדל"ן הישראלי

שלמה פיוטרקובסקי , י"ב בכסלו תשע"ה

יאיר לפיד
יאיר לפיד
צילום: פלאש 90

הבחירות, כך מתברר, קרובות הרבה יותר משנדמה היה לפני כמה שבועות, אולם ככל הנראה גם אחריהן לא ישתנה באופן מהותי המצב הפוליטי.

לא רבים שמו לב לכך, אבל בחודשים האחרונים נוצר בכנסת מצב חריג, כמעט בלתי אפשרי. אף סיעה במושב הנוכחי של הכנסת ה‑19 לא מנתה יותר מ‑19 חברי כנסת. הסיטואציה הקיצונית הזאת הביאה לכדי אבסורד את המצב הפוליטי שמלווה את ישראל כבר קרוב לשני עשורים: התפוררות המפלגות הגדולות ועלייתן של המפלגות הבינוניות. גם אחרי שנלך לקלפיות, ככל הנראה בסמוך לחג הפסח, לא צפוי שינוי מהותי במצב שנוצר. קשה להאמין שנראה את הליכוד, העבודה או כל מפלגה אחרת חוצה את רף 40 המנדטים והופכת למפלגה גדולה באמת. על שתי מפלגות בגודל כזה כבר אין מה לדבר, כמעט שכחנו שייתכן מצב כזה.

את הניתוח הפוליטי נשאיר לפרשנים הפוליטיים, אלה בוודאי יעשו את מלאכתם נאמנה, אך ההשלכות של המצב לא נתחמות בגבולות הזירה הפוליטית. המציאות הפוליטית המלווה את ישראל בעשורים האחרונים מקשה, ואולי אף הופכת לבלתי אפשרית, את המשימה לנהל מדיניות כלכלית אחראית.

על מנת להבין מה יכול להיות אחרת, נחזור במכונת הזמן כשלושים שנה לאחור. ב‑23 ביולי 1984, כ"ג בתמוז ה'תשמ"ד, הלכו אזרחי ישראל לקלפיות ובחרו את הכנסת ה‑11. הימים היו ימי משבר כלכלי עמוק, אולם הכנסת שנבחרה שיקפה דווקא מערכת פוליטית יציבה למדי. במרכז גוש השמאל עמד המערך עם 44 מנדטים, וסביבו מפלגות כמו חד"ש, שינוי, רצ ויחד עם שלושה או ארבעה מנדטים כל אחת. במרכז גוש הימין עמד הליכוד עם 41 מנדטים, וסביבו התחיה, מפד"ל ומורשה עם שניים עד חמישה מנדטים כל אחת. בתווך עמדו גם אז המפלגות החרדיות, והמפלגות הלאומניות-ערביות היו בראשית דרכן. ממשלת הרוטציה שקמה זכתה לתמיכתם של 97 חברי כנסת. תמיכה כה רחבה התאפשרה רק בזכות גודלן של שתי המפלגות הגדולות. כך הצליחה הממשלה לעשות מהלך שאף אחת מקודמותיה לא הצליחה לעשות, "עסקת החבילה" שהוציאה את המשק הישראלי מהבוץ והצילה אותו מקריסה. על מנת להבין במה מדובר, נציין שבשיאה של התוכנית לחילוץ המשק מהמשבר נשחקו כל משכורות השכירים בישראל ב‑30 אחוזים באופן ריאלי בתוך חודש אחד. אף ממשלה כיום לא הייתה מסוגלת להוביל מהלך שמתקרב אפילו לכך.

המבנה הקואליציוני מרובה הקטבים והיציב הרבה פחות המקובל כיום, גורם לכך שצעדים משמעותיים הרבה פחות לא נעשים מחשש לאיבוד הגמוניה ופירוק מוקדם של הקואליציה. שר האוצר ויו"ר הקואליציה מוצאים את עצמם משלמים עוד ועוד תמורת העברת התקציב והעברת כל רפורמה כלכלית. התוצאה היא שנים ארוכות של קיפאון והיעדר רפורמות של ממש במבנה המשק, לצד הקצאת סכומים גדלים והולכים לפי סדרי עדיפויות מגזריים ומעמדיים.

מע"מ אפס ז"ל

אם אתם זוג צעיר שמעוניין לרכוש דירה, ואם התוכניות שלכם להגעה לדירה כוללות הסתמכות על תוכנית מע"מ אפס, כדאי שתחשבו מה לעשות, כי תוכנית מע"מ אפס נקברה למעשה. פירוק הממשלה הנוכחית וההליכה לבחירות מסמנות את סופה של התוכנית שמעולם לא החלה. ראש הממשלה נתניהו אף עשה בה שימוש על מנת לפרק את הממשלה, כאשר דרש חמישה תנאים להמשך השותפות עם לפיד, שהקשה מכולם ולמעשה הבלתי אפשרי היה ביטול תוכנית מע"מ אפס. בכך איבד לפיד את הסיכוי האחרון להטביע חותם של ממש על המתרחש בשוק הנדל"ן הישראלי.

תוכנית מע"מ אפס הוצגה לראשונה לציבור בחודש מרץ 2014, לפני קרוב לתשעה חודשים, אולם הדיונים עליה במשרד האוצר החלו חודשים קודם לכן. למעשה, כבר בסוף 2013 ותחילת 2014 העריכו בסביבתו של לפיד שהבחירות תתקיימנה לכל המאוחר בשליש הראשון של 2016. במקביל הבין לפיד כי אין דרך אמיתית להוריד את מחירי הדירות בצורה משמעותית בטווח הזמן הזה ובכלים הקיימים היום. כל הצעדים שיכולים להשפיע על השוק השפעה אמיתית לא יבואו לידי ביטוי בפרק הזמן הזה, ולכן אין מנוס משליפת שפן תדמיתי מהכובע. השפן שנבחר לצורך כך היה הענקת פטור סלקטיבי ממע"מ, בדרך שתיצור אצל רוכשי הדירות שיזכו לכך תחושה של הקלה ממשית. רוכש שמקבל הנחה של 15 אחוזים ממחיר המחירון של דירה בשוק מרגיש היטב את ההתערבות הממשלתית. מבחינתו, ולא יעזרו כל טענותיהם של הכלכלנים, הוא הרוויח.

עכשיו, קחו את בני הזוג הרוכשים שהרוויחו, את הוריו של האיש והוריה של האישה (שבמציאות הישראלית הם בדרך כלל שותפים ממשיים ברכישה), את האחים ויתר הסביבה הקרובה, ותקבלו ציבור לא מבוטל של אנשים שחיים בתחושה שלפיד "עשה משהו". ההבנה של לפיד הייתה שמבחינתו מה שקריטי הוא שנה של פעילות של התוכנית, אחר כך תפוח האדמה הלוהט שנקרא שוק הנדל"ן הישראלי ממילא יתגלגל לפתחו של שר אוצר אחר.

בפני שר האוצר הבא, ובשלב זה קשה לדעת מי הוא יהיה, תעמוד השאלה האם להמשיך ולקדם את התוכנית. ההערכה הרווחת היא שהתוכנית תיגנז. זאת בעיקר מאחר שקיים קונצנזוס מלא בין אנשי המקצוע שמדובר בתוכנית רעה. פשוט כך. למעשה, גם סנגוריו הגדולים של לפיד בקהילה הכלכלית מזכירים את חוק מע"מ אפס כנקודת הכשל העיקרית שלו.

כרגע מנסה שר האוצר להציל את שאריות כבודו, ואולי גם משהו מההון הפוליטי שקיווה לצבור עם התוכנית. בכנס אגף החשב הכללי באוצר טען לפיד כי "חוק מע"מ אפס לא מת. הוא יחזור לאחר הבחירות הבאות - ויהיה לו יותר כוח". לפיד אולי אופטימי בהקשר הזה, אולם בכלל לא בטוח שלזוגות הצעירים באמת כדאי לחכות לחוק מע"מ אפס, שעשוי בהחלט שלא להיחקק לעולם.