רב השב"ס, גד"מ הרב יהודה ויזנר, והמהנדס הראשי של 'צומת', משה לפידות,
רב השב"ס, גד"מ הרב יהודה ויזנר, והמהנדס הראשי של 'צומת', משה לפידות,צילום: מכון צמת

רב שירות בתי הסוהר, הרב יהודה ויזנר הגיע השבוע למכון 'צומת' באלון שבות ונפגש עם הרב ישראל רוזן ועם המהנדס הראשי משה לפידות לשיחה על מהפכת האזיקים האלקטרוניים המתרחשת כיום בשב"ס.

הביקור נערך על רקע חוק חדש שעומד להיכנס לתוקף שעיקרו הרחבה משמעותית בשימוש באזיק האלקטרוני שמעתה יחליף במקרים רבים מעצר עד תום ההליכים.

כיום, באיזוק האלקטרוני הקיים, כשהמפוקח שומר על הנחיות הפיקוח, הוא איננו מחלל שבת כלל והאזיק הוא 'למהדרין'. כעת עובדים על המכשור העתידי בדור הבא של האזיק האלקטרוני שיכלול גם טכנולוגית ג'י-פי-אס. פתרונות השבת לגביו צפויים להיות מורכבים יותר.

התקן הג'י-פי-אס איננו פועל בתוך הבית ולכן תוכנת זיהוי המחליפה את הטכנולוגיה בעת הימצאות האסיר בבית.

הג'י-פי-אס נועד לאתר את האדם ולדעת את איכונו ולא רק לדעת האם הוא נמצא בביתו או לא, כפי שקורה באזיקים הקיימים. כמו כן הג'י-פי-אס צורך הרבה יותר אנרגיה ויש צורך לדאוג לסוללות שיחזיקו מעמד מעבר ליום השבת.

הרב ויזנר תיאר את פעולות השירות גם למען עובדי השב"ס שומרי השבת המפקחים על האזיקים ולאחר מכן צפה במרכז המבקרים החדש של מכון 'צומת' בשלל פתרונות לנושאי דלתות מבוקרות, קודנים וזיהוי ביומטרי, אשר חלק מהם כבר הותקן ברחבי מתקני כליאה בישראל. הרב ציין לשבח את שיתוף הפעולה המבורך עם מכון 'צומת' העוקב אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות הענקיות הכובשות גם את השירותים הממלכתיים והציבוריים החיוניים.