שולי מועלם
שולי מועלםצילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק הקובעת שהות של 45 יום מרגע הגשת בקשה לפתיחת תיק בנושא גירושין, מחלוקת בנושא ממון בין בני זוג, מזונות או מדור.

45 הימים הללו מיועדים לניסיון יישוב הסכסוך בהליך מיוחד.

הצעות החוק להסדר ההתדיינות בסכסוכי משפחה נועדו לעודד בני משפחה ליישב סכסוכים משפחתיים בהסכמה ובדרכי שלום ולצמצם את ההתדיינות המשפטית ביניהם באמצעות הפניית תובענות אלו להליך של יישוב סכסוך. הצעות החוק הוגשו במקביל ע"י הממשלה והצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת עליזה לביא, שולי מועלם-רפאלי, מרב מיכאלי ויריב לוין.

ההצעות דומות אולם קיימים מספר שינויים ביניהן. בדיון שנערך בשבוע שעבר, הוועדה החליטה למזג את הצעות החוק להצעת חוק אחת.

הצעות החוק מבקשות לקבוע כי אדם המעוניין להגיש תובענה בעניין של סכסוך משפחתי, יידרש תחילה להגיש לערכאה השיפוטית בקשה ליישוב הסכסוך. הבקשה תופנה ליחידת הסיוע שע"י בית המשפט או בית הדין. לאחר פגישה או מספר פגישות ביחידת הסיוע, תערך התדיינות בנושא. אלא אם כן הצדדים הגיעו להסכמה או יחליטו להמשיך בהליך של יישוב הסכסוך. במהלך 45 ימים מיום הגשת הבקשה (או בתקופה ארוכה יותר עליה יסכימו הצדדים), לא יוכלו הצדדים להגיש תובענה לכל ערכאה שיפוטית, ושום ערכאה לא תדון בעניין הסכסוך המשפחתי.

עוד מוצע, כי לצורך עניין זה, יחשב סכסוך משפחתי כתובענה בענייני נישואין וגירושין, יחסי ממון בין בני זוג, מזונות או מדור, החזקת ילד וקביעת אבהות או אימהות. כדי לא להסלים את הסכסוך הבקשה ליישוב הסכסוך תכלול פרטים בסיסיים בלבד.

הצעות החוק אינן משנות את המצב המשפטי הקיים, בעניין מרוץ הסמכויות. ההסדר המוצע לא גורע מסמכויותיהם של בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הדתיים. הצעות החוק מבוססות על עיקרי המלצות צוות ההיגוי לעניין הגישור בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הדתיים בראשותו של השופט בדימוס יצחק שנהב.

התביעות המרכזיות אשר יחייבו בשלב הראשון של יישום החוק פנייה מקדמית ליחידות הסיוע, הן תביעות - מזונות ותביעות משמורת הכוללות הסדרי ראיה. לפי נתוני הנהלת בתי המשפט, בשנת 2013 נפתחו בבתי המשפט לענייני משפחה כ- 17,000 תיקים, ובבתי הדין הרבניים, נפתחו כ- 6,000 תיקים בנושאים האלה. כלומר, בשנת 2013 נפתחו כ- 23,000 תיקי מזונות ומשמורת. ואולם, קיימת הערכה שמספר התיקים בפועל, קטן מ- 23,000 כיון שישנה כפילות תיקים בהתדיינות בבתי המשפט ובבתי הדין.

הערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אומד את עלות יישום הצעות החוק בכ- 5.2 מיליון ש''ח לשנה. כאמור, הוועדה אישרה היום את הצעת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, מתוך תקווה שההצבעה על אישורה הסופי של ההצעה, תיערך כבר מחר.