ח"כ זאב אלקין
ח"כ זאב אלקיןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום (ראשון) דיון בנושא קיזוז משכורות המחבלים מהכספים שגובה מדינת ישראל עבור הרשות הפלסטינית, במטרה לסגור את חוב הרשות לחברת החשמל העומד על 1.75 מיליארד ש''ח.

יו"ר הוועדה ח"כ זאב אלקין (הליכוד) טען כי לא יתכן שחמישה אחוזים מתקציב הרשות הפלסטינית יועבר לעידוד הטרור בזמן שישראל ממשיכה להעביר כסף לרשות שלא משלמת את חובותיה לחברת החשמל הישראלית.

"מי שנדרש לשלם את המחיר על כך זה אזרחי מדינת ישראל. ידוע היום ששכר המחבלים נקבע על פי מספר הישראלים שרצחו. זה מגיע למצב אבסורד בו ישנם מחבלים שמקבלים שכר העולה על זה שמקבלים שרים ברשות הפלסטינית", סיפר אלקין.

משתלם להיות מחבל, קבע אלקין בציניות. ''במצב הנוכחי אין סיבה שמדינת ישראל לא תקצץ משמעותית בסכומים שהיא מעבירה בכל חודש לרשות הפלסטינית מתוך כספי הגבייה שהיא מבצעת עבורה בישראל".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) אמרה כי "שכר המחבלים גבוה כל כך עד שרבים מהמחבלים מבקשים לחזור לכלא הישראלי. זה פשוט חלם. מחבל יכול להרוויח יותר מאשר שוטר פלסטיני שהתפקיד שלו הוא בכלל לעצור את אותו מחבל. זה פשוט לא יעלה על הדעת, חייבים לעצור את התופעה".

ח"כ שמעון אוחיון (ישראל ביתנו) הבהיר לנוכחים כי באופן עקיף, ישראל נותנת מוטיבציה לטרור ולמחבלים, כלשונו. ''הטרור הפך למפעל כלכלי חברתי. כאילו הדבר הכי טבעי ונורמלי זה להתפרנס מטרור".

ראש המועצה לביטחון לאומי, יוסי כהן, עדכן בדיון כי "מדיניות ישראל היא שמחבל הוא מחבל וסיכול טרור הוא יעד מרכזי. אנחנו במל"ל שוקדים על הנושא מול כל הגורמים הרלוונטיים, אם מול חברת חשמל, הרשות הפלסטינית, משרד האוצר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים במטרה למצוא הסדר שיהיה מוסכם על כל הצדדים כך שניתן יהיה לסגור את חובות  הרשות הפלסטינית מול חברת החשמל''.

כהן ציין כי החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל גדל בכל חודש ב-50 מיליון ש"ח ואחת מהאפשרויות שנבחנות היא שיפור מנגנוני גביית המיסים ברשות הפלסטינית. ראש המל"ל סיפר עוד כי בזמן מבצע "צוק איתן" כמו גם בהזדמנויות נוספות אחרות, מדינת ישראל קיצצה מהסכומים שהיא מחויבת להעביר לרשות כחלק מכספי המיסים שהיא גובה עבורה בארץ.

"ישראל נמנעת מלקצץ בסכומים אלה באופן קבוע כדי לא להגיע לקריסה כלכלית של הרשות הפלסטינית", הדגיש יוסי כהן.

ח"כ משה פייגלין (הליכוד) אמר לו כי "כאשר אתה לא מוכן לעצור כספים שמיועדים לטרור אתה מעודד טרור. כמה זמן נמשיך לבלבל את עצמנו. במצב הנוכחי מדינת ישראל ממשיכה להקפיד על הסכם אוסלו בשעה שהפלסטינים לא מפסיקים להפר אותו. והכל במטרה למנוע מצב שבו הרשות הפלסטינית קורסת כלכלית. בפועל הפכנו לבני ערובה".

בסיכום הדיון קבע יו"ר הוועדה, ח"כ אלקין כי בסוף החודש תציג המועצה לביטחון לאומי בפני חברי הוועדה את ההסכם המתגבש בין הצדדים לסגירת החובות של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל.