מקווה
מקווהפלאש 90

"אני נותנת את עדותי וצועקת מדם ליבי כדי להעלות את נושא נוכחותם של 3 גברים זרים בבניין המקווה של נשים גיורות. אני חושפת את הזוועה שעברתי כדי להעלות לדיון ושיח הלכתי את הנושא של נוכחותם של אותם גברים זרים בטבילה של נשים אלה".

עדות זו של אישה שהדיינים נכנסו לחדר הטבילה בשעה שעדיין הייתה עירומה, הוקראה על ידי יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), בדיון שנערך היום (שני) על טבילת מתגיירות.

"יהיה זה מטורף להתלונן בדיעבד מחשש לשלילת תעודת הגיור", כותבת האישה, "זעקתי שלי וזעקותיהן של גיורות ישראל תרבוצנה על מצפונם של אלה שלא מזיזים אצבע על מנת לתקן את העוול המתמשך".

ח"כ לביא טענה בדיון כי קיים מענה הלכתי לטבילת הגרות. ''עיון במקורותינו מלמד על רגישות הלכתית שהייתה. צריך להחזירה ולהוציאה לפועל. הדיינים יכולים למנות נשים להיות שליחותיהם ובשעת הדחק אפשר להטיל את המשימה על הבלניות. אני קוראת לרבנות הראשית ולעומדים בראשה להיות קשובים למצוקת הנשים ולמצוא פתרונות לאלתר".

הרב יצחק פרץ, ראש מערך הגיור, עדכן כי "הרב הראשי לשעבר הרב עמר הנהיג נהלים חדשים, לפיהם הדיינים העדים לטבילה עומדים בחוץ ולא מתקרבים לאישה, כך שמקרים כאלה לא יכולים להתרחש היום. הכל נעשה בכבוד גדול ובצניעות. הלכתי עם הרב דייכובסקי למקווה. הוא היה המטביל. ראינו רק את הראש נכנס למים. הרב ברך את המתגיירות ונתן להן שם. היה מצוין. אנחנו מקפידים שלא יהיה שום קשר בין הדיינים לטובלת. הם רואים רק את הראש נכנס".

יו"ר הוועדה ענתה: "ליוויתי גיורות. זו לא המציאות שראיתי במו עיני. מקרה 'יד אליהו' מייצג בעיני יותר מממציאות שאתה מתאר".

הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי, ראש בית המדרש לנשים בית מורשה, אמרה "עצוב ששומעים עדויות. הייתי בניו יורק. ארה"ב כולה מזועזעת מהמקרה בוושינגטון. הסיפורים חוזרים על עצמם. יש איז הקושי עם המעמד. כתבתי מאמר בנושא לפני 7 שנים, הרבה לפני השערוריות. הדבר מצריך תיקון. אם מדברים על הליך מכבד, צריך פתרונות שלפחות ימזערו את נוכחות הדיינים בטבילה".

במהלך הדיון הוקרן קטע מתוך סרטה של הבימאית נורית יעקבס-ינון, "ושרה מגיירת את הנשים – אישה וחלוק: סיפור המעשה", המספר את סיפורן של הנשים המתגיירות לפני טבילתן במקווה הטהרה. עו"ד בת שבע שרמן אמרה לאחר מכן כי "דיין צריך להבין שאפילו אם מבחינתו לא היה שם כלום, האישה במקום אחר. אם הייתה מישהי שתפקידה לקבל פניות, יפנו אליה".

עו"ד אלישבע אנסבכר מתנועת אמונה סיפרה כי "יש לנו מערך התנדבות שמלוות מתגיירות ביום הטבילה. התברר שרובן מגיעות ללא ליווי. עשרות מתנדבות שלנו ברחבי הארץ מלוות אותן, עונות על שאלות ובעיקר נותנות חיבוק ומרככות את החוויה".

יו"ר הוועדה ח"כ לביא סיכמה: "יש פתח לתקווה ולשיתוף פעולה. יש נכונות של הרב פרץ לבוא לקראת ולסייע. אנו מדינה של קיבוץ גלויות. אני קוראת לרב פרץ להיות שליח של רצון טוב ובטוחה שמחר תעבירו את הדברים לרבנים הראשיים".