טרמפים
טרמפיםנתי שוחט\פלאש90

תוך ארבע שנים: ירידה של כ-62 אחוזים במספר החיילים שנתפסו בגין עבירות טרמפים. ירידה זו נזקפת לצעדי האכיפה של המשטרה הצבאית, לצד פעולות הסברה מצד המפקדים.

"הנתונים מראים כי פעולות האכיפה של חיל המשטרה הצבאית אפקטיביות ומצמצמות את תופעת עליית החיילים על טרמפים", אמר בשיחה לאתר צה"ל מפקד המשטרה הצבאית בפיקוד (ממצ"פ) המרכז, סא"ל ברק דנין.

מקור: אתר צה''ל

הירידה היא הדרגתית, כאשר בשנת 2011 ניתנו 376 דו"חות בגין עבירות טרמפים, ב-2012 ניתנו 218 דו"חות וב-2013 ניתנו 193 דו"חות. המספר הנמוך ביותר נרשם בשנת 2014, כשעד כה ניתנו בה 142 דו"חות בלבד. "ברגע שאדם הושיט יד מבחינתי הוא סכנה פוטנציאלית, מכיוון שהכוונה לעלות על טרמפ קיימת", הסביר סא"ל דנין.

החל משנת 2013: הוגברה תדירות מבצעי חטיפות הדמה

בצה"ל קיימת הבנה עמוקה שאיום החטיפה הוא מרכזי ומשמעותי, ויכול להפוך לפיגוע אסטרטגי חמור ברמה מדינית. על כן, המשטרה הצבאית נוהגת לבצע מבצעי "חטיפות דמה", בשיתוף עם אגף המבצעים. המבצעים מתקיימים בשבוע מרוכז אחת לחודש, לצד פעילות שוטפת לאורך כל השנה.

כחלק מהבנת המשימה, הוגברו תדירויות המבצעים הללו החל משנת 2013. "בעבר המבצעים נערכו בתדירויות נמוכות, לרוב לפני חגים גדולים", סיפר ראש ענף שיטור, סא"ל יובל שנקין. "הפעילות מצריכה משאבים רבים וצוות איכותי, מכיוון שאדם שהיה לו אומץ להושיט יד לטרמפ, יהיה לו אומץ גם להתנגד. אנו עושים זאת במטרה לסייע למפקדים למגר את תופעת הנסיעה בטרמפים", הדגיש.

האכיפה מתבצעת בכל המדינה, בעיקר בריכוזי חיילים - בסביבות בסיסים, בטרמפיאדות גדולות ובנתיבי נסיעה מרכזיים. על אף שהאיום קיים בכל מקום, במשטרה הצבאית מבינים כי באזור יהודה ושומרון הסיכון גדול אף יותר. תפיסה זו התחדדה ביוני האחרון עם חטיפת שלושת הנערים בצומת אלון שבות שבאזור גוש עציון.

בעקבות הבנה זו, אגף המבצעים מקצה לצורך פעילות האכיפה בפיקוד המרכז שני כלי רכב סמויים, בכל שבוע, המבצעים "חטיפות דמה". רכב אחד מסתובב לאורך כל השבוע באיו"ש, בעוד הרכב הנוסף נמצא בעורף המדינה. "אנחנו מתמקדים באיו"ש בגין הרגישות שבגזרה והממשקים עם האוכלוסייה הפלסטינית", הסביר סא"ל דנין. "באזור זה יכולת גבוהה יותר לממש את איום החטיפה".

100% מהחיילים שקיבלו דו"ח הכירו את האיסור על עלייה לטרמפים

ההתחממות בגזרת ירושלים, לצד אירוע החטיפה בקיץ האחרון, מחזקים את הבנת האיום. אך למרות המאמצים, על אף הירידה במספרים - חיילים עדיין עולים על טרמפים.

"ציפינו שלאחר חטיפת הנערים תהיה נקודת מפנה אצל החיילים, שתחלחל ההבנה כי אם חטפו אזרחים קל וחומר יחטפו חיילים, שהם נכס אסטרטגי 'נחשק' יותר", סיפר לאתר צה"ל מפקד בסיס משטרה צבאית ירושלים ואיו"ש, סרן רן מלכה, במבצע חטיפות דמה בחודש שעבר. "לצערנו לא כל החיילים לומדים, ויש כאלה שממשיכים לתפוס טרמפים. לכן האכיפה שלנו מאוד חשובה ואפקטיבית, בכדי למנוע את המקרים הבאים".

"אנחנו כבסיס שיטור בגזרת איו"ש מבינים שזו גזרה מבצעית, מלאה באירועים מבצעיים-פח"עים (פעילות חבלנית עוינת - מ.ג)", ציין סרן מלכה. "לכן, החשיבות בווידוא שחיילים לא מתפתים לתפוס טרמפים מחוץ למחנות צבאיים ומחוץ למוצבים גדולה. הפיתויים הם גדולים, אבל הסכנות פה גדולות בהרבה - חייל שיעלה על רכב יכול למצוא את עצמו תוך דקות ספורות בתוך כפר ערבי עוין", הדגיש.

המצב הביטחוני כיום מביא להגברת המודעות, אך לא למיגור התופעה. בבירור שנעשה לאחר כל נתינת דו"ח - התברר שמאה אחוזים מהחיילים שקיבלו דו"ח, הכירו את הפקודה האוסרת על כך. "העיסוק באכיפת נסיעה בטרמפים מתבצע כל השנה, גם בתקופות בהם המצב הביטחוני רגיש וגם כאשר המצב טוב יותר.

''אין ספק כאשר הגזרה יותר מאוימת אנחנו מזהים זהירות רבה יותר בקרב חיילי צה"ל", ציין ממצ"פ מרכז. "איום החטיפה מובן לכלל החיילים בצה"ל. כל חייל שניתן לו דוח לעלייה בטרמפים מודע לסכנה הכרוכה בכך ויתרה מכך הוא מודע לפקודה האוסרת לנסוע בטרמפים".

את ההתעלמות מהפקודה מסבירים החיילים בטוענות שונות. "אין שום תירוץ לנסיעה בטרמפים", הדגיש סא"ל דנין. "פעילות מיגור תופעת נסיעה בטרמפים היא משולבת: מסע ההסברה הגדול הקיים בצה"ל, לצד פעילות אכיפה של משטרה צבאית", ציין והוסיף כי "אנחנו מזהים אצל חיילים ירידה בנסיעה בטרמפים אך עדיין ישנם חיילים שהחשש הזה לא קיים אצלם ולא חודר אליהם. לכן אנחנו נמצאים בכל מקום - כדי למנוע את החטיפה הבאה".