צילום מהתצוגה
צילום מהתצוגהצילום: מיכל נצח מורג

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת האמנית נורית גזית, תושבת עתניאל שבהר חברון ואוצרת תערוכות של אמני האזור, על הסערה שבליבה היא מוצאת את עצמה מאז ראשית השבוע בעקבות תערוכת יצירות של תושבי הר חברון באוניברסיטת תל אביב.

גזית מספרת כי את היצירות הציגה במספר מקומות כמו במרכז מורשת בגין שבירושלים ולתומה סברה שיש מקום לייצר שיח אמנותי גם עם אמני תל אביב דרך הצגת היצירות באוניברסיטת תל אביב. באוניברסיטה דווקא היו נכונים ללא כל בעיה מיוחדת להציג את היצירות אם כי ביקשו שם שלא לערב פוליטיקה.

"שלחתי עבודות, הם ראו וקיבלו בשמחה. זה עבר את הוועדה וביום שלישי שעבר התערוכה נקלטה באוניברסיטת תל אביב כשמנהלת הספרייה והאחראית מסתכלות מדי פעם. כשהשלמנו את ההצבה שלה הן ממש נפעמו", מספרת גזית ומציינת כי לקראת ההצגה של היצירות הכינה שלט גראפי גדול ובו נכתב שמה של התערוכה 'שבעה קנים - אמני הר חברון עם הפנים לתל אביב'. השלט הזה, ככל הנראה הוא שהחל את כל הסערה.

ממשיכה גזית ומספרת כי לטענת גורמים באוניברסיטה ובהם פרופ' בן צבי שעימו התעמתה גם בתכנית 'ערב חדש' על הסוגיה, אמני הר חברון לקחו את הכלי של האומנות ודרכו הסוו אמירה פוליטית. "אם זה היה נכון אז מילא. גם לזה יכול להיות מקום, אבל אין קשר בין היצירות לפוליטיקה. אם נעבור על כל היצירות אין רמז לאמירה פוליטית. גם צילומי נוף בהר חברון לא מסגירים שמדובר בהר חברון. מעבר לכך – איזו אמירה פוליטית יש כאן".

גזית עצמה לא הייתה מודעת לסערה עד שכתבת הארץ סיפרה לה על המתרחש באוניברסיטה ואף הגדירה את המעשה כפגיעה בחופש הביטוי. "הם הורידו כל דבר שקשור להר חברון – שילוט, קטלוגים עם רקע על כל אמן. התערוכה נשארה אנונימית. נשארו רק שמות האמנים מתחת לכל יצירה אבל הדבר לא מבטא את המרכז שממנו התערוכה נבעה שזה הר חברון. גם באתר שלהם בהתחלה היו כתובים פרטים על התערוכה שמגיעה מהר חברון".

"רציתי באמת שיהיה שיח אמנותי בין אמני תל אביב לאמני הר חברון. באתי בתמימות כי כך העולם שלי עובד, אבל הם לקחו את זה לאן שלקחו את זה", מסכמת גזית.

לפי שעה התערוכה נותרה במקומה ללא השילוט והיא צפויה להישאר במקומה, במתחם הסמוך לבית התפוצות, עד שבוע אחרי חנוכה, "רצינו ליצור מפגש עם ראש המועצה שלנו, יוחאי דמרי, והאמנים ולפתוח אותו לקהל הרחב, אבל לאור מה שקרה לא ברור לאן הדברים יתגלגלו, אולי לכיוון חיובי של דיאלוג ואולי יחליטו באוניברסיטה שהם לא רוצים את הדיאלוג הזה".

גזית נשאלה אם בדקה את ההיסטוריה של תערוכות פוליטיות משמאל באוניברסיטאות. זאת בעיקר לנוכח תערוכות שבהן הוצגו צילומים שבוצעו בשליחות תנועת 'בצלם', צילומים שבוצעו על ידי מתפרעי בילעין ועוד. לדבריה היא עצמה אינה עוקבת אחר הפרסומים בתקשורת אך ברור לה שיש כאן אפליה על רקע פוליטי ברור. "היו גם תערוכות משמאל אבל לא התעמקתי, אבל די שקוף כשמגיעים שכנינו הערבים מעצימים אותם, וכשמגיע משהו בתמימות ויש בו איזה שמץ ונגיעה למה שהם מכנים 'כיבוש' ככה הם מתייחסים וחבל מאוד כי באוניברסיטת תל אביב יש סטודנטים שלא נמצאים במקום הזה".

בינתיים גזית מנסה להשיג את רקטור האוניברסיטה על מנת שזה יורה להשיב לתערוכה את השילוט והקטלוגים, אך לפי שעה נאמר לה שהוא עסוק. גזית מצידה ממשיכה לנסות.

ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, אמר "מצער לראות איך כל הפוסל במומו פוסל, מוסד אקדמי שאמור לייצג נאורות ולא בערות,פתיחות ולא סגירות ,דיאלוג ולא סתימת פיות ניזון מסטיגמות ארכאיות, וריקניות שאין בינם לבין המציאות שום כלום. חבל שבמקום ליצור צוהר לשיח החליטו באוניברסיטת תל-אביב להיכנע לשנאה".