להספיק הכל
להספיק הכלצילום: פנימה

"תני לנו טיפים כיצד להתכונן לשבת", את הבקשה הזו אני שומעת בניסוחים שונים מנשים צעירות, מאימהות למשפחות גדולות, מסבתות שמארחות את הנכדים וממי לא.

ואני רוצה לענות בשאלה: "טיפים – לשם מה?" מה ייתנו לך הטיפים? את מאמינה בקסמים? סדר, ניקיון, חגיגיות ויופי בהינף שרביט? טיפים הם סוג עדין, כביכול, של עצות שרומזות "אני יודעת מה שאת לא יודעת". האמת היא שמי כמוך מכירה את הבית שלך, את הדרישות של המשפחה שלך, את התנאים שלכם ואת התחומים שאותם את רוצה ויכולה לשנות. את יודעת עם מה תוכלי להשלים ומה עלייך לקבל, וגם אילו מאמצים תשקיעי כדי לשפר.

ובכל זאת. השבת נכנסת אלינו מוקדם ממה שהתרגלנו אליו בימי שישי החמים והארוכים של הקיץ. הנה כמה טיפים להתארגנות טובה גם בתנאים החדשים.

המטרה
אנחנו רוצות לקבל את שבת המלכה כמו נסיכות בעצמנו, לכבד את הבית, את המשפחה כולה ואת השבת כמובן בכל טוב: אווירה נעימה, מטעמים ומלכותיות. הלוא שבת היא רק יום אחד בשבוע, אך היא הציר שסביבו סובב השבוע והיא גם המראה שמשקפת לנו את כל עמל ששת ימי המעשה. בית מסודר הוא לא רק בית שאורגן לכבוד שבת, זהו בית שמתפקד כהלכה במשך כל השבוע ולכן בשבת הוא נראה כל כך טוב.

נתחיל מהסוף, מיום שישי. הרשי לי להזמין אותך לפגישה מודעת עם מה שאת עושה ביום שישי. בשליפה ראשונית כל אחת עונה לי "הכול, כל מה שצריך לכבוד שבת". אחרי מעקב וכתיבה כנה, מתברר שהתשובה לא כל כך פשוטה. ומה את עושה ביום שישי?

איך אדע שכתבתי נכון?
כותבים הכול, מהבוקר ועד הדלקת נרות. אפשר להתחיל מיום חמישי. לא כותבים את התכנון, אלא את מה שהתרחש במציאות.

מתי כותבים? כותבים בכל שעתיים מה עשית בשעתיים האחרונות. כל משימה שאורכת יותר מעשר דקות נכתבת. סדרת פעולות קצרות מאחדים לכדי פעולה של רבע שעה. אבל אם תכתבי "בישול לשבת - שעתיים" ייתכן שתצטרכי לפרט ביום שישי שלאחר מכן את פעולות הקילוף, הקיצוץ, השטיפה והניקוי - כדי להבין מה בדיוק עשית בשעתיים הללו, הרי אפשר לסיים את זה בשעה... או שלא.

מודעוּת
אחרי שעקבת אחר המשימות שאת מבצעת ביום שישי, תוכלי להבין איך את מחלקת את היום שלך, מה גוזל את זמנך, למה את מקדישה זמן ומה לוקח את הזמן שלו. האופן שבו אנחנו נותנים לפעולות לארוך זמן משקף את ההתייחסות שלנו למשימה ולמידת הערך שלה לכבוד שבת ולכבודך, עקרת הבית. הנה הגיע מוצאי שבת, ובזמן סעודת מלווה מלכה את לוקחת לידייך את הטבלה ומחפשת "באגים" בתכנות של יום שישי: 

האם יש יותר מדי תחומים שאינם קשורים ישירות להכנות לשבת (שיחות משפחתיות, סידורים בבנק ובדואר, קניות של ביגוד ונעליים, קניות בכלל, גיהוץ וסידור ארונות) ואת משבצת אותם ביום שישי מכיוון שהוא היום הפנוי היחיד במהלך השבוע?
האם יש פעולות שאת מקצה להן זמן ממושך מהנדרש? האם ניתן לקצר את משך הזמן של חלק מהפעולות? האם התחלת היום מוקדם יותר תעניק לך מרווח זמן נחוץ? האם תכנון יעזור?

ייתכן שהעובדה שאת עוברת ממשימה למשימה ומדבר לדבר בקדחתנות גורמת לך להיות לא ממוקדת ולא יעילה. תכנון הוא חשיבה מראש. פעולה מתוכננת היא פעולה שכבר מאמש ידעת שתבצעי בשעה מסוימת. תכנון מעכשיו לעכשיו אינו תכנון, אלא העדפה של משימה אחת על פני האחרת ולא תמיד משיקולים של יעילות. מתי את מתכננת את המשימות ליום שישי?

הטבלה הטובה היא זו המציאותית! קודם כול כדאי לך לדעת מה את עושה ביום שישי ואיך (איך מלשון איכות. התשובה לשאלה איך מתארת את הטיב, המשמעות, הערך והרמה של הפעולה. לא די לדעת מה את עושה – הביני גם איך!) כדי שתוכלי לתכנן משהו מציאותי. את עלולה לתכנן לעצמך חלום של יום שישי ולגלות שאת מתעוררת אל שברו כשעתיים לפני הדלקת נרות. 

לאחר שעקבת אחר המהלך הרגיל של ימי השישי שלך, את יודעת אילו הרגלים קל יהיה לשנות ועל אילו תוכלי להתגבר בהדרגה. את מבינה שאין אפשרות מעשית לתכנן שעה לסידור הבית כולל כביסות אם עד היום הפעולה הזו ארכה ארבע שעות. את גם רואה אילו פעולות שאינן קשורות ישירות לכבוד שבת אפשר לדחות לימים אחרים ואילו אי אפשר, ולכן יש להקדים משימות שחייבות להיעשות לפני שבת דווקא.

המודעות היא הצעד הראשון. 

טבלה מאורגנת
טבלה מאורגנתפנימה

המאמר המלא פורסם במגזין פנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן