איומים רבים. ארדן
איומים רבים. ארדןצילום: מארק ישראל סאלם, הג'רוזלם פוסט

שר הפנים, גלעד ארדן, התייחס הבוקר (חמישי) בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט לאתגרים המרכזיים הניצבים כעת בפני ישראל.

האתגר הראשון שציין ארדן הוא האתגר הבטחוני, "אותו 'מזרח תיכון חדש' עליו מדבר שמעון פרס שנאם לפניי, הפך לאיום ביטחוני גם על וושינגטון ובוסטון. בואו לא נהיה תמימים, האיום האיסלמי לא יפסיק עד שדגל האיסלם יונף על הבית הלבן".

לדבריו, "אנחנו תומכים במאמצי חיל האויר האמריקאי לעצור את דעא"ש אך איננו תמימים, ישראל היא בקו הישיר של האיסלם הרדיקלי. כשהבדל קיצוני בינינו לבינם: אנחנו משתמשים בנשק להגן על ילדים – הם משתמשים בילדים להגן על הנשק". היום אנחנו כאן יחד, ויחד הכרחי לנו להבין כי זהו קרב משותף על ערכים אותם כולנו מוקירים.

אתגר שני אותו הדגיש ארדן, הוא נושא ההגירה הלא חוקית. "כעם עם שורשים של רדיפה, עלינו לטפל במהגרים הללו שבגבולותינו, בדרך הטובה ביותר האפשרית. סודנים, אריתראים ואפילו סורים מטופלים בבתי חולים ע"י רופאים ישראלים. זהו מצב שלפעמים קשה לתפוס אותו. בתו של עיסמאעיל האנייה מטופלת באחד מבתיה"ח הטובים שלנו. זה לא ייאמן עבור ישראלים רבים. ועדיין – זה קורה פה. יש להסדיר כאן רגולציה שתפתור את הקשיים הנובעים מהימצאותו של ציבור זה בגבולותינו. זו חובתנו כלפי הציבור הישראלי. יש לנו זכות להגן על הגבולות שלנו ולהגן על רווחת תושבינו".

ארדן פנה למאות השגרירים והנספחים שנכחו בוועידה ואמר: "חיוני שהמדינות שלכם, אורחים יקרים, יתמכו בשלום המבוסס על הסכמות ומו"מ. חובה עלינו לראות את האזור כפי שהוא ולא כפי שאנחנו רוצים שיהיה, ללא פנטזיות או הזיות. למרות ויתורים גדולים שעשינו על אזורים טריטוריאליים נרחבים – אנחנו עדיין ניצבים בפני איומי טרור. ויתרנו על אדמות רבות בעבר, אבל לא השגנו בכך שלום. אם היינו מוותרים על עוד, על הגולן למשל, חמאס וגדודי אל-קעאידה היו היום עמוק באזור הכנרת".

"ישראל ניצבת בפני איומים רבים – לא רק בנושא גבולות. עלינו להיות מחויבים למלחמה בהתחזקות האיסלם הקיצוני ובראש ובראשונה להתחייב להסרת החימוש הגרעיני מהעולם האיסלמי הקיצוני. הכל למען ביטחון העולם החופשי. זהו זמן חירום", הוסיף ארדן.