דרונגו מפוייח
דרונגו מפוייחצילום: עירד סולניק

דרמה בעולם הצפרות הישראלי: ציפור בשם "דרונגו מפוייח" נצפתה לראשונה בישראל לפני מספר ימים בקיבוץ גן שמואל ליד חדרה, על ידי הצפר עירד סולניק, תושב הקיבוץ. המקום הפך למוקד עליה לרגל של עשרות צפרים מכל רחבי הארץ.

בשבוע שעבר, התקבל דיווח מעירד סולניק, צפר, מדריך צילום ולוכד נחשים מקיבוץ גן שמואל על דרונגו שמסתובב בין בתי החברים בקיבוץ. רבים מהצפרים הרימו גבה, מאחר ותפוצתו של הדרונגו המפויח באסיה ואפריקה, מרחק אלפי קילומטרים מהקיבוץ המטופח. גם מסלול הנדידה שלו לא מתקרב לאיזורנו. ברשת התעורר דיון סוער על היתכנות של מזדמן כה נדיר.

חיפושים אחר הציפור נערכו אולם היא פשוט נעלמה. השבת, התקבל דיווח נוסף מעירד שהדרונגו ניצפה שוב. חבורה של צפרים ותיקים, הכוללת גם את איש החברה להגנת הטבע עמיר בלבן, יצאה למבצע איתור ותיעוד מהיר. במהלך החיפוש דיווחו חברת קיבוץ ובנה שהציפור מעופפת ליד הבית של סבא. הדיווח נתקל בסקפטיות זהירה, אולם תצפית של הצפרים העלתה כי אכן מדובר בציפור המיוחדת, שליקטה באוויר, בין עצי הפקאן, נמלים מעופפות להנאתה.

הדרונגו חי באיזורים טרופיים וסובטרופיים מיוערים, באסיה ובאפריקה. הדרונגו המפוייח נודד ממורדות ההימלאיה להודו, ולכן יש סבירות שבנדידתו הוא גם יגיע לכל מיני מקומות יוצאות דופן. כך, למשל הוא נצפה בשנים האחרונות גם בכווית ועכשיו בישראל.

עמיר בלבן, מנהל התחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע, מעריך כי הדרונגו נסחף בנדידה ואיבד את דרכו בשל תנאי מזג אוויר חריגים, והגיע לבית גידול שמתאים לצרכיו. לדבריו, הצמחיה בקיבוץ מזכירה את תת היבשת ההודית , מאחר והיא כוללת עצים כמו סיסם הודי ועצים מאסיה, אליהם הדרונגו נמשך. להערכת בלבן, יש סיכוי מצויין שהדרונגו ישאר פה כל החורף, וינסה לחזור למקומו אם יצליח לשרוד כאן.

הדרונגו המפוייח שייך לקבוצה של חטפיות, ציפורי שיר שמתמחות בלכידת חרקים מעופפים תוך כדי תעופה. הדרונגו המפוייח נקרא כך משום ששירתו כוללת את ההברות "ד-רונ-גו" ומפוייח מאחר והוא כהה לגמרי, ולחלק מהמינים שלו יש גוון של של אפור- פיח. בד"כ חטפיות הן קטנות ועדינות, אבל באיזורים טרופיים הן מגיעות לגדלים יוצאי דופן. הדרונגו ניחן ביכולת תעופה ותימרון גבוהים הודות לזנב הארוך והממוזלג מה שמאפשר לו לתפוס חרקים במעופם. עיניו הגדולות מאפשרות לראות היטב ביער ויש לו גם נוצות שפם שמאפשרות לו לחוש את החרקים ולוע רחב המאפשר בליעה מהירה שלהם

הגעתו של מין חדש לארץ הוא אירוע מיוחד שקורה רק אחת בכמה שנים. הגעתם של המינים וזיהויים הוא תוצאה של יותר ויותר צפרים השמים לב לכל מה שקורה בשטח ( כלומר, אם יש לו כנפיים...). עירד סולניק שגילה את הציפור, העביר את המידע, ובאמצעותו ניתן ללמוד על תנועת הציפורים בארץ ומחוצה לה ועל מגמות הצפרות בישראל.

לדברי עירד, הגעתן של הציפורים מלמדת אותנו כמה חשובה השמירה על הטבע, בכדי שיישארו פה מקומות טובים למחיייה- לבני אדם ולציפורים. "הבניה המואצת וסלילה נרחבת של כבישים שוללת מהדור הבא שלנו את האפשרות ליהנות מהטבע".