זורק כפפה לבנט. הרב אמסלם
זורק כפפה לבנט. הרב אמסלםצילום: תומר נויברג. פלאש 90

בראיון לערוץ 7 קורא הרב חיים אמסלם, ראש תנועת 'עם שלם', לבית היהודי לקיים עימו מו"מ להשתלבות ברשימת המפלגה לכנסת הבאה.

בראשית הדברים מציג הרב אמסלם את נתוניו של סקר שערכה חברת 'פאנלס פוליטיק' ולפיו לאל אחת משלוש המפלגות שהצטרפותו אליהן נשקלת – הבית היהודי, מפלגתו של כחלון והליכוד – תוסיף הצטרפות זו מנדט אחד. בבית היהודי תהיה עליה מ-16 ל-17, אצל כחלון עליה מ-10 ל-11 ובליכוד מ-22 ל-23 מנדטים.

הרב אמסלם מציין כי הסקר בחן את התוספת הראשונית של התניידותו הפוליטית, תוספת שמקורה בקהל תומכיו המאמינים בתפיסתו בכל מקום , אך לכך יש להוסיף את התוספת של קולות שעצם החיבור למפלגה אחרת יגרום להם לראות במפלגה המשותפת ראויה לבחירתם.

באשר לבית הפוליטי המועדף עליו אומר הרב אמסלם ביושר כי מדובר בבית היהודי, בין השאר גם בהסתמך על פניות שהגיעו אליו מתומכים רבים מאוד בציבור הרחב. "חלק גדול מהציבור שתמך בי היה רוצה לראות אותי במסגרת הבית היהודי. ידוע לי שגם חלק גדול ממתפקדי הבית היהודי היה רוצה בכך. זהו המקום הטבעי", אומר הרב אמסלם.

להערכתו הצטרפות לבית היהודי תחזיר למפלגה רבים המבקשים לשוב אל מסורת ספרדית מתונה ומאחר ולא מצאו להם בית פוליטי דתי או חרדי ניתן למצוא אותם במסגרות אחרות.

בדבריו הוא מזכיר את ההתייחסות התקשורתית באחרונה לסוגיית מעמדם של בני עדות המזרח בציונות הדתית, התייחסות ממנה עלה כי גם אם רבים בציונות הדתית מבקשים לטאטא את הבעיה אל מתחת לשטיח ולהתעלם ממנה בתואנה שמדובר בטענות מיושנות הרי שהבעיה קיימת ויש להתייחס אליה בגלוי ולפתור אותה תוך מתן ייצוג הולם למייצגי התפיסה הזו. "יש לנו גוון שפה מסורת והשקפה. אנחנו רוצים לבוא לידי ביטוי".

באשר להצעות שמגיעות אליו אומר הרב אמסלם כי לפי שעה מדובר באמירות של אישים המדברים בשם עצמם אך כדי לקדם מהלך ולהכריע יש לפתוח במו"מ רציני, לשמוע הצעות ולהכריע.

"ברור שנטיית הלב שלי והמקום שהייתי רוצה להיות הוא הציונות הדתית. אני מקווה שזה יתאפשר לי. בפעם הקודמת היה ברור שהולכים ביחד. היו מגעים והיו הבטחות גם מצידו של בנט. היה פספוס. אני מקווה שזה לא יקרה שוב. אז דובר על כך שהדרישות של 'עם שלם' היו גבוהות ובלתי ניתנות לביצוע. זה לא נכון. אנחנו מבקשים רק ייצוג בהתאם ליכולת שלנו ולתוספת שאנחנו מביאים".

כשהוא נשאל באשר לדרישותיו מ'הבית היהודי' מקפיד הרב אמסלם שלא לחשוף נתונים, אם כי הוא סבור כי תנועתו ראויה למו"מ רציני ומכובד בדומה לזה המתנהל עם 'תקומה' של אורי אריאל. "אני זורק כפפה לנפתלי ולהנהגת הבית היהודי. אם הם ממבינים שהנושא הספרדי חשוב וקיים אז בבקשה. אולי הם חושבים שהנושא לא קיים וצריך לטאטא אותו מתחת לשטיח גם זו אפשרות".

באשר לאנשים שהוא מביא איתו מציין הרב אמסלם כי מדבור באנשים מכובדים שהתחנכו על ברכי הציונות הדתית ובחלק מהמקרים בחרו באפיק חיים אחר בשלב כזה או אחר של חייהם.

עוד נשאל הרב אמסלם אם הוא רואה בהתמודדות בפריימריס של הבית היהודי אופציה. לדבריו אפשרות כזו לא תיתכן מכמה טעמים: "מי שהביא שני מנדטים וגם כיום הסקרים מלמדים שהוא מביא שני מנדטים, להתמודד בפריימריס ולא מכיר את המתפקדים והסניפים זה לא ייתכן. זה לומר להתמודד ולמעשה להכשיל. אני לא משחק במשחק הזה. המו"מ צריך להיות מכובד כמו שמתקיים עם תקומה".

"אני רוצה, השאלה היא אם הציונות הדתית בנויה לכך ומסוגלת להכיל ספרדיות אוטנתית לא שלמדה בישיבות בני עקיבא ובמרכז הרב אלא ציונות שלמדה בכיסא רחמים שלא חושבת כמו אריה דרעי או אלי ישי אלא שחושבת שצריך שירות בצה"ל, מתינות, פרנסה וכו'. אנחנו חושבים שאם נאחד את הבית היהודי נוכל לייצר מפלגת שלטון לא רק במספר המנדטים אלא ביכולת לייצג חתכים נרחבים באוכלוסיה".

בשולי הדברים מספר הרב אמסלם כי בידו נמצא מכתב מקורי שכתב הבבא סאלי זצ"ל, דודו הגדול, שבו הסביר מדוע נכון וראוי להצביע ב' עוד בשנת תשל"ד, "אני חושב שאני מחזיק מכתב שלאף אחד אין".

את הדברים חותם הרב אמסלם בקביעה כי ישנם מאפיינים רבים משותפים לו ולציונות הדתית ולטעמו אם איחוד שכזה לא יתרחש הרי שהדבר יהיה מצער מאוד גם מבחינתו וגם מבחינתם של רבבות ברחבי הארץ.