התרגיל בחטיבת יהודה
התרגיל בחטיבת יהודהצילום: דובר צה"ל

בראיון לערוץ 7 מספר אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה, על התרגיל המורחב שקיים עם פקודיו בימים האחרונים.

אל"מ בן עזרא מספר על התרחישים השונים שתורגלו בין אם אירועי ביטחון שוטף בהם נתקלים חיילי החטיבה ביומיום, כאלה הכוללים ניסיונות לפיגוע, הפרות סדר, בקבוקי תבערה ועוד, ובין אם תרחישי הסלמה קיצוניים יותר הכוללים אירועי ירי חמורים יותר, חטיפת חיילים, פיגועי מתאבדים נגד חיילים ותושבים ועוד.

את התרגיל כולו מסכם המח"ט ומגדיר אותו כתרגיל טוב מאוד, "היה אתגר גדול מאוד גם לי וגם למפקדים בסדרה וגם לכוחות הבט"ש. היו הרבה אירועים בעצימות גבוהה בלוחות זמנים מאוד קצרים ובסך הכול החטיבה עמדה במשימות בצורה טובה. יש לקחים ויש מה לשפר אבל בסך הכול העבודה הייתה טובה מאוד. שילבנו גם אנשי מילואים ממפקדת החטיבה ואחרי יומיים מתישים אני מסכם את התרגיל כתרגיל טוב מאוד ומלמד".

בתרגיל כולו השתתפו גדודי הבט"ש הפועלים כעת בגזרה, גדודי צנחנים, שריון והנדסה. אלה הצטרפו כוחות מג"ב משטרה, כוחות איסוף וגורמי הצלה אזרחיים יחד עם כיתות הכוננות היישוביות.

בן עזרא סבור כי לאחר התרגיל המקיף מוכנות וכשירות הלוחמים גבוהה מאוד. עם זאת הוא שב ומציין כי לתרגיל ישנם לא מעט לקחים שיש ללמוד אותם וליישם אותם אך "אין ספק שכל יום של אימון שכזה בעצימות שכזו מקדם אותנו ועושה אותנו טובים יותר".

בהמשך הדברים נשאל המח"ט כיצד מייצרים הרתעה מול המפגע הבודד שממתין בצומת להזדמנות בה יוכל לדקור אזרח או חייל. "מדובר בכמה רבדים ביחד – הרבה מאוד פעילות שיבוש גלויה שרואים אותה, אלו הפטרולים והסיורים. בנוסף יש פעילות בחתימה נמוכה במקומות שלא רגילים לראות בהם צבא כדי להפתיע את האויב. קומה נוספת היא פעילות הסיכול מדי לילה כשאנחנו מגיעים, עוצרים ומתחקרים כל אדם שיש לו ולו כוונה הכי קטנה לפגוע באנשינו ובכוחותינו. כשלוקחים את כל המרכיבים הללו ביחד ומתמידים לאורך זמן זה מה שמייצר את ההרתעה. לכל זה מצטרף נושא הענישה, המעצרים וההליך המשפטי שנעשה עם כל אחד שנעצר".

סוגיה נוספת אודותיה נשאל אל"מ בן עזרא היא סוגיית הדיווחים על קיצוצים בתקציבי מערכת הביטחון. לדבריו הפעילות אינה מושפעת מקיצוצים אלה. זאת בעיקר כשלוקחים בחשבון את הפעלת המילואים בתקופת 'צוק איתן' ו'שובו אחים', ימים בהם תורגלו הכוחות לא מעט. "מעבר לעשייה המבצעית שהייתה תוך כדי כך עשינו הרבה אימונים ותרגילים ואם נסתכל על השנתיים האחרונות בחטיבה ובאוגדה העשייה המבצעית הייתה מאוד גדולה, מה שמביא את הכוחות שלנו בחטיבה המרחבית לכשירות מאוד טובה".

באשר לגל הטרור הנוכחי אומר בן עזרא כי "אין ספק שבחודשיים שלושה האחרונים, מאז 'צוק איתן', מגמת הטרור עולה, יורדת לתקופה מסוימת ושוב עולה. אנחנו רואים את התוצאה בפועל במספר הפיגועים ואירועי הדקירה שהיו. בשבועיים שלושה האחרונים אנחנו במגמת ירידה. זה לא אומר שיהיה שקט. יש לנו עוד הרבה מה לעשות, יש עוד הרבה מה לעצור ולסכל, אבל כשמסתכלים על כל התמונה אנחנו במצב יחסית יציב. אני מאוד מקווה שזה לא יתעצם כי כל פיגוע, בעיקר כשיש אבדן חיים של חייל או אזרח, זה פיגוע נורא בפני עצמו, אבל לאור כמות הסיכולים, המניעה ותגובה טובה של כוחותינו לא פעם ולא פעמיים אני מקווה שבתקופה הקרובה נראה מגמת ירידה".

עם זאת מוסיף המח"ט ואומר כי "אנחנו נערכים לתרחישי קיצון ולהסלמה ולכך שנעמוד באתגרים מורכבים יותר. המציאות באיו"ש לאורך השנים היא מאוד מורכבת ומאתגרת. צריך להמשיך לטפל בטרור, לפגוע במי שרוצה לפגוע בנו ומצד שני לייצר מצד שני את מרקם החיים הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת בגזרה".