הקיר שנחסם
הקיר שנחסםצילום: בועז כהן

ביומן ערוץ 7 המשכנו את המעקב אחרי מאבקו המשפטי ציבורי של בועז כהן, בעל קיוסק במתחם הר ציון שבעיר העתיקה בירושלים, שהכנסייה היוונית בנתה באופן בלתי חוקי גדר על הדרך המובילה להר ובכך מונעת מתיירים להגיע אליו.

כבר לפני שמונה חודשים קבע בית המשפט לעניינים מקומיים של עיריית ירושלים כי על העירייה לפרק את הגדר אך עד כה לא נעשה דבר. עורך דינו של בועז כהן, עו"ד אדריאן אגסי, מספר בשיחה עמו כי אתמול אמורה הייתה העירייה לדווח על הצעדים שבכוונתה לפעול מול הבנייה הבלתי חוקית, אך נמסר לו כי אין בכוונת העירייה לפעול. לטעמו של אגסי הסיבה היא חשש ופחד של העירייה מכוחה של הכנסייה היוונית בעיר.

"לפני שבוע וחצי פנה אלי מר בועז כהן. שהוא התייאש אחרי מאבק שבו הוא עומד לבד מול הרשויות כדי להזיז גדר-חומה שבנה הפטריארך היווני אורתודוקסי על מעבר המוביל לקברי מלכי בית דוד. הוא לא מקבל מענה לפניותיו והוא התייאש ולכן הוא ביקש ממני לסייע לו במאבק להפלת הקיר", מספר עורך הדין אגסי.

עוד הוא מספר כי "ביום ראשון השבוע שעבר נפגשנו עם ד"ר דוד קורן, עוזר ראש העיר לענייני נוצרים ומוסלמים בירושלים, ועורכת דין מהלשכה המשפטית. הם הבטיחו לנו שאתמול תהיה החלטה להרוס את הקיר ואתמול הודיעו לנו שאין החלטה מפני שהם מפחדים מהפטריארך", הוא אומר ומוסיף כי אמנם בני שיחם לא אמרו במפורש שהסיבה היא הפחד מהפטריארך אך "מדבריהם משתמע שהם אינם מסוגלים לבצע את החלטת בית המשפט".

כשזו המציאות והבנייה הבלתי חוקית נותרת במקומה למרות הוראה של בית משפט והעירייה מסרבת לפעול בהתאם להנחיה מה האפשרויות העומדות בפני כהן ועורך דינו? אגסי מספר כי גם האפשרות של ניפוץ עצמאי של הגדר עמדה כאופציה אך בסופו של דבר הוחלט ש"לא נתנהג כמו הפטריארך שלקח את החוק לידיים. בתחילת השבוע הבא נגיש עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי להורדת הקיר או עתירה לבג"ץ שאותה אנחנו כותבים ממש עכשיו. כבר קיבלתי הוראה ממרשי להגיש עתירה בתחילת השבוע הבא".

כהן מצידו ממשיך במקביל למאבק המשפטי גם במאבק הציבורי והערב (חמישי) בשעה שמונה בכוונתו לקיים על גג המערה בה מוצב הקיוסק שלו הדלקת נרות ציבורית ותפילה נגד המשך אזלת היד הישראלית מול הכנסייה ואנשיה. "הוא מזמין את כל תושבי ירושלים לבוא ולהדליק את הנרות איתו. יש כאן עניין מאוד סמלי. מרשי הוא כהן והיוונים בנו את הקיר ואנחנו בחנוכה. ב'מעוז צור' אנחנו קוראים ש'יוונים נקבצו עלי' וכתוב שם על מגדלי חומות וחשמנים זה הפטריארך. יש כאן הרבה סמליות לימי החנוכה...".

עוד מוסיף אגסי ומספר על שמועות שהגיעו אליו מכיוונים שונים, גם ממקובלים רבים ולפיהן "הקיר הזה עומד על פתח גיהנום ואולי אם נפיל את הקיר יתכן והמשיח יתגלה. מרשי אינו דתי אלא איש עסקים קטן שפנה לראש העיר כאיש עסקים גדול בבקשת עזרה שיתאפשר לו להתפרנס. המקום הזה שייך למשפחתו כבר 44 שנים, תיירים לא באים כבר ארבע שנים מאז שנבנה הקיר, בבקשה תעזור לנו, אבל ראש העיר לא נענה לבקשתו למרות החלטת בית המשפט".

עורך הדין אגסי מספר כי ביום שלאחר שיעלה בידו להביא להרס הגדר ידרוש פיצויים על כל התקופה בה לא יכול היה מרשו, בועז כהן, להתפרנס בשל היעדר תיירים. כמו כן הוא מציין שהשטח המדובר הוא שטח שניתן לפתח אותו לתיירות אבל בשל ההשתלטות של הכנסייה הוא לא יכול היה לבצע זאת וגם על כך בכוונתו לתבוע פיצוי.