הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוPR

שמיניסטיות ושמיניסטים,
לכו ללמוד תורה. 

אתם שעוסקים בשאלה מה מקומכם בעולם, כמו גם בשאלה מה לעשות בשנה הבאה, כמו גם בשאלות של זהות עצמית ושל מיקום חברתי – לכו ללמוד תורה בשנה הבאה. לכו ללמוד תורה, בין בנים ובין בנות, בשל העובדה שלימוד זה קשור בשלושה מעגלים שונים:

בראש ובראשונה – בתורה עצמה. התורה היא היא המפגש שלנו עם ריבונו של עולם, שפונה לעולם המלא שבנו: לאינטלקט, לרגישות המוסרית, ליכולת הלמדנית, לעבודת המידות, "מסיר אוזנו משמוע תורה גם תפילתו תועבה". יש לכן ולכם הזדמנות, נדירה בחיים, ללמוד תורה מרצון. לא מכוחו של מנהל או ר"מ, לא מבחני מתכונת ובגרות, ולא מעוצמתו של פיקוח כלשהו; יש לכם הזדמנות, נדירה בחיים, להקדיש חלק מהחיים שלכם ולשכן להיפתח לעולם אינסופי של הלכה ואמונה, תנ"ך ומוסר, למדנות ורגשנות, עוצמה וענווה – וכל אלה הם חלק בלתי נפרד מעיצוב הדמות שלכם.

מי שישתה את יינה של תורה יוכל להתבשם ממנו לחיים כולם. אין הוא מובטח בכך, וצריך גם לעבוד בהמשך החיים, אולם הוא בונה לעצמה תשתית עמוקה ותשוקתית של חיים עוצמתיים, אמוניים ורוחניים.

כל זה היה נכון במשך כל הדורות, אולם בימים בהם אנו חיים, בעולם הפוסט מודרני המורכב והמסובך – האתגר גדול יותר, האיומים לחיים של רדידות ונבוכות מסוכנים יותר, אך לא פחות מכך, האפשרויות תמלהיבות שנפתחו בתוך עולמה של תורה, ובנתיבים חדשים של גילוי – גדולים יותר ומפתיעים יותר.

המעגל השני כרוך בשאלת השרות הצבאי. נטלנו על עצמנו את שתי החובות העיקריות בגיל הזה – לימוד התורה והשרות הצבאי. שניהם יכולים להיות צוררים זה לזה, ויש תנועות דתיות שרואות בהם אויבים האחד לשני. מתורת ד' למדנו שהדבר הוא הפוך לחלוטין. השרות הצבאי מתברך מאנשי עוצמה ואנשי אמונה, המשרתים בצבא מתוך תודעה עמוקה של זכות לחיות בדור המיוחד הזה, ושל שליחות גדולה להיות הזרוע המממשת את עצמאות ישראל בדרך שנכפתה עלינו.

חייל טוב מחויב להיות חייל מקצוען, אך זהו תנאי הכרחי ולא תנאי מספיק. חייל ומפקד שמבין לעומק מהי המשמעות הרחבה, והפירמידה כולה, של האומה הישראלית המתחדשת בארצה, וזוכה בעצמאות בה היא גם נאבקת על חייה וגם מפתחת מדינה שחותרת לצדק ולמשפט עם כל אזרחיה, הוא חייל טוב בהרבה, הממלא את תפקידו כ"עדינו העצני", ויודע לעדן את עצמו כתולעת בשעה שצריך, ולהקשות את עצמו כעץ בעת שהמשימה תובעת זאת ממנו.

המעגל השלישי כרוך בכל תודעת החיים שלנו. אנו נאמנים למה שלימדה אותנו התורה משחר הבריאה: "אשר ברא א-לוהים – לעשות''. אנו נאמנים לדברי חז"ל הקובעים כי "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ". אנו מנסים להיות אנשי תורה ועבודה, במשמעות המחברת את שני הכיוונים האלה. איש תורה ועבודה מבין כי בשעה שמדינת ישראל עדיין מעצבת את זהותה – יש בידינו להציע לה כיוון שיחבר את האומה כולה לתורה ולחיים כאחד, לעולם הרוחני והאמוני כמו גם לעולם התרבותי והמסחרי והיצרני.

אם ברצונכם וברצונכן לחיות חיים משמעותיים ועמוקים, ולהיות חלק מתנועה מפוארת המבקשת להביא את הבשורה הזו לאומה כולה – היו רציניים, ולימדו תורה. זמן רב. משמעותי. עוצמתי. ואז תפנו לכל את תבקשו.

ויש גם מעטים בכם ובכן שהם מסוגלים להיות ההנהגה הרוחנית בעם ישראל. תלמידי החכמים ותלמידות החכמים שבדור הבא; פוסקים ומלמדי תורה; אנשי חינוך, רבנים רבניות. לכם בוודאי מופנית קריאה זו. בואו ללמוד תורה. הרבה. בגודל. ברוחב. בעומק. בחבורה. בנאמנות למסורת ובחידושים מרעננים. זכות גדולה היא להצטרף לשלשלת מסירת התורה בישראל, ולהיות עמוד השידרה של הופעת התורה באומה. ותלמוד תורה כנגד כולם.

פורסם ב"שבתון"