יוני שטבון
יוני שטבוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר חבר הכנסת יוני שטבון על תחושתו בביתו הפוליטי החדש ולדבריו התחושה היא של בשורה, כהגדרתו. "רגע היסטורי של הקמת מפלגה שבה דתיים חרדים ומסורתיים מאוחדים", הוא אומר.

בפתח הדבירם נשאל אודות הדיווח בערוץ 2 אודות מסמך פנימי בש"ס ובו נכתב כי האינטלקטואליים בש"ס נשארים עם אריה דרעי ואילו העממיים, הפחות מתוחכמים, חוברים לישי. שטבון קובע כי לא רק שאינו מתרגש מהמסמך (שבש"ס הכחישו את קיומו) אלא שהוא "גאה להיות מפלגה עממית של העם".

"תושבי השכונות והעיירות מחוברים אלינו כי העם רוצה מפלגה עממית. הבשורה הגדולה היא מפלגה תורנית שלא מתנצלת לומר שהיא מפלגה דתית. מי שרוצה לתקוף אותנו על כך אני אומר לו – תפאדל".

כשנשאל מי הציבור ממנו הוא מייחל לאסוף מנדטים, אומר שטבון כי "הציבור שיצביע למפלגה הזו מעוניין לחבר בין הדתיים לאומיים והחרדים. יגיעו אלינו ממפלגות חרדיות ומהבית היהודי. בנוסף יש ציבור מסורתי שבמשך השנים ברח מהימין שהפך אליטיסטי ופחות דתי והלך למפלגות כמו של כחלון ומפלגות בגוש השמאל כמו ש"ס. נביא את המנדטים האבודים הללו לגוש הימין".

"לגבי הבית היהודי – ביתי הפוליטי היקר בשנתיים האחרונות: המפלגה הזו לקחה החלטה מודעת להיות מפלגת ימין רחבה וזה בסדר גדול, אבל לא ציונית דתית. צריך שתקום מפלגה שזה הנושא שלה – לקחת אחריות על ערכי מורשת ישראל ותהיה בגוש הימין". דבריו אלה של שטבון מובילים לאמירתו הנוקבת של הרב אביחי רונצקי, חבר סיעת הבית היהודי, ביומן ערוץ 7 שבו הגדיר את הטענות כאילו מפלגתו אינה דתית כדברי בלע שקריים וכהשמצה לשמה והצאת שם רע.

שטבון שהתבקש להתייחס לדברי הרב רונצקי אומר כי "גזרתי על עצמי לא לומר דברים לא טובים על אף בן אדם ובעיקר לא על הרב רונצקי, אבל צריך לשים את הדברים על השולחן. בדיון הפנימי בתוך 'הבית היהודי' היה דיון אמיתי שהובלתי אותו סביב סוגיית המהות והתקבלה הכרעה בחוקה, במסרים, בפסיפס המועמדים – שיוצאים ומדגישים את הימין הלאומי. אני מאחל למפלגת הבית היהודי שתגדל ותצמח, אבל ברור שבסוגיות של העצמה וחיזוק דת ומדינה וסוגיות הברתיות פריפריאליות יש ואקום בנושא הזה.

''נוצרה גם מציאות שבה יצרנו שסע בגלל ההרכב הקואליציוני שנוצר ובגלל החבירה ליאיר לפיד והברחנו שכבות חלשות. הגיע הזמן להחזיר את המנדטים הללו חזרה וזה אינטרס משותף של כולנו. ברור לי ממה שאנחנו בודקים בשטח שיש מספר מנדטים גדול שמחפשים את הבית הזה. אם נדע לעבוד נכון בבית היהודי ימשיך להיות מפלגת ימין רחבה שכוללת דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודים, אבל ברור שצריך מפלגה דתית חרדית שבהגדרה שלה הדגל המרכזי הוא תורת ישראל".

על דבריו אלה נשאל שטבון מדוע אינו מוצא לנכון לבדל את מפלגתו מהבית היהודי בהיותה מפלגה דתית חרדית והוא נכנס ל"פינה" של הגדרת הבית היהודי כמפלגה שאינה דתית, אמירה המקוממת עליה אישים כדוגמת הרב רונצקי והרב דרוקמן.

לדבריו במפלגתו דעת תורה תופסת מקום מרכזי בעוד בבית היהודי יכול מועמד להתבטא ולומר שאם יש במפלגה את המונח 'דעת תורה' הרי שהוא לא יהיה ברשימה. "הבית היהודי כשהחליט להיות מפלגת ימין רחבה טבעי שיהיו בתוכה גם מועמדים שיתמכו בנישואים אזרחיים. החידוש הגדול שלנו הוא חיבור שלא היה של דתיים וחרדים ומסורתיים, החידוש השני הוא שהדגש מבלי להתנצל הוא תורת ישראל וחיבור לכל שכבות העם. אי אפשר להתכחש לכך שיש מנדטים שמחפשים את הבית הזה. נחזק את גוש הימין ותראו שבבחירות זו תהיה הצלחה משותפת לכולנו, גם לחיזוק גוש הימין".

שטבון נשאל בהקשר זה אודות חבירה אפשרית למפלגתו של מיכאל בן ארי, עוצמה לישראל, בין השאר גם כדי שלא להישאר מתחת לאחוז החסימה. שטבון משיב ואומר כי "כל מה שקשור לחבירה לכוחות נוספים כרגע זה לא בדיון ולא על הפרק. המשימה היא להביא את המנדטים שמחפשים את הבית שיחבר בין דתיים מסורתיים וחרדים. כל דיון לחבירות אחרות לא נעשה בתקשורת. אנחנו מפלגה שעומדת בפני עצמה".

באשר לחשש שלא לעבור את אחוז החסימה אומר שטבון כי מציאות כזה אינה בלקסיקון של מפלגתו. "מסקרים פנימיים שיש לנו ומעבודת שטח המפלגה תעבור ובגדול ותהיה הפתעת הבחירות. כל השאלות לא קיימות לחלוטין. אני רואה את הסקרים ואת הבערה והברק בעיניים של הציבור החרדי הספרדי והאשכנזי ואת הציבור הציוני דתי ולכן השיח הזה לא קיים. כבר היום סקרים מלמדים שיש לנו בסיס של ארבעה מנדטים עוד לפני הקמפיין. מכאן אפשר רק לצמוח".

באשר לדברים שיוחסו לו ולפיהם אם יהיה חשש שמפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה הוא לא יהיה בה, אומר שטבון כי מדובר בשיבוש כוונת דבריו על ידי גורמים אינטרסנטיים. "התכוונתי שאהיה במפלגה שעוברת את אחוז החסימה. המפלגה שלנו עוברת את אחוז החסימה. לא הייתי עושה מהלך אם לא הייתי בטוח בעוצמתו של המהלך הזה.

"אלי ישי, איש אמיץ ניקיון כפיים ואמת, בכל מקום החיבור בינינו תופס. גם ציבור חב"דניקי, גם ציבור של חוזרים בתשובה מתחברים ויש כאן פוטנציאל אמיתי של גוש הימין לחבר מפלגה דתית גדולה ורחבה. זה אינטרס של הימין שנהיה מפלגה גדולה ורחבה", אומר שטבון המוסיף ומציין כי דעת תורה היא הנושא המרכזי של המפלגה שלנו ובדעת התורה הזו ישבו רבנים חרדים וציונים דתיים שיתנו כיוון רוחני וערכי למפלגה".

לקראת סוף דבריו התבקש חבר הכנסת שטבון להתייחס לדבריו של הרב מאיר מזוז, פטרונה הרוחני של מפלגתו, כלפי השר בנט אותו הגדיר בימים האחרונים כ'בוגד'. "לגבי כל התבטאות של רב – לא נכון לפרש. ברור לי בוודאות שלא הייתה כוונה לפגוע על פי עולם המושגים שאנחנו מפרשנים בו. בשורת האחדות לא תועב מאמירה כזו או אחרת. רבנים חרדים ורבנים ציונים דתיים שיושבים יחד זו הבשורה הגדולה. נדבר בצורה חיובית ונדליק את הברק בעיניים".

בסוף השיחה עמו התבקש גם חבר הכנסת שטבון להצטרף גם הוא לפרויקט 'המילה הטובה' בערוץ 7, הפרויקט בו מתבקשים חברי כנסת לומר מילה טובה על חברי כנסת מסיעות אחרות. שטבון בחר בחבר הכנסת איציק שמולי ועליו הוא מספר: "בשנתיים האחרונות עשינו הרבה שיתופי פעולה בנושאי הדיור הציבורי, הצעירים והמילואימניקים".