מנכ"ל הכנסערוץ 7

מספר שעות לאחר שהתפוצצה אחת מפרשיות השחיתות הגדולות ביותר בשנים האחרונות התקיים אמש (רביעי) בירושלים הכנס השנתי ה- 24 של "הליכות עם ישראל" להטמעת משפט התורה בישראל.

הכנס עוסק השנה בנושא השחיתות הציבורית בראי ההלכה.

בכנס משתתפים מאות רבנים ודיינים מכל רחבי העולם, אשר התכנסו לעסוק בסוגיה על היבטיה ההלכתיים. עם פתיחת הכנס אתמול קרא נשיא המדינה רובי ריבלין לנבחרי הציבור להקפיד קלה כבחמורה בתפקידם ובשליחותם הציבורית.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, אמר כי השחיתות הציבורית היא איננה רק כאשר רואים איש ציבור שנחקר או נחשד במעשי מרמה כאלו ואחרים, "בהלכה אנו רואים התייחסות חמורה לציבוריות אשר מתנהלת שלא ביושרה. בעיני ההלכה – חיים ציבוריים המתנהלים שלא כראוי - הם גם כאשר מעסיק פוגע בעובדיו בשכר ובתנאים המגיעים לו, ובכל תחומי החיים".

הרב הראשי הוסיף כי בימים אלו פרסמו את טבלאות השכר של העובדים שמשתכרים את השכר הגבוה בישראל, "לצערי לא ראיתי מחנכים ברשימה הזו, והדבר מעיד על פגיעה בסולם הערכים הקיים בציבוריות הישראלית שלא שמה דגש מספיק על החינוך. ההלכה דורשת מאיתנו התנהלות אחרת, בכל הנושאים הציבוריים, עלינו לתת מבט עמוק יותר בהלכות ובמצוות שיש בתורה בנושא בין אדם לחבירו, להשקיע יותר בתחום החינוך ולהשקיע יותר בנושא המחשבה על הזולת - ופחות לחשוב על עצמנו, וזו צריכה להיות ההתמודדות שלנו בסוגיה זו, כפי שההלכה דורשת מאיתנו".

רבני העיר ירושלים, הרב שלמה משה עמאר והרב אריה שטרן, נשאו גם הם דברים בכנס. הראשון לציון הרב עמאר אמר, כי יש למצוא את האיזון שבין הצורך החשוב לדאוג לטובת הציבור במניעת שחיתות ציבורית של אישי ציבור, לבין זכותו וכבודו של הפרט אשר לעתים נרמס כאשר עוסקים ומפרסמים את החשדות כנגדו ברבים, עוד טרם נקבע כי הוא אכן אשם בחשדות כאלו או אחרים, וכבר חורצים את דינו. צריך להקפיד על הדברים הללו ביתר שאת".

הרב אריה שטרן ציין, כי "ההתמודדות עם השחיתות הציבורית היא בדרך הצניעות, ללא תאוות בצע או כבוד, אדם שהוא צנוע אי אפשר לשחד אותו והצניעות היא המידה שצריך לעמול עליה, צריך להתרגל לאורח חיים יותר צנוע ולהימנע מהרחבת פערים בחברה".