יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: פלאש 90

רשימתם המשותפת של ח"כ בוז'י הרצוג וציפי לבני ממשיכה לעורר תהיות עם חשיפת עמדותיו של פרופ' יוסי יונה הממוקם במקום ה-23 ברשימה.

לאחר שצוטט פרופ' יונה כמי שמתקשה להזדהות עם המונח מדינה ציונית מתברר כעת כי בעברו הוא גם תמך בסרבנות שירות.

את הדברים חושף הבוקר העיתון 'ישראל היום' המצטט גילוי דעת שעליו חתם יונה לפני כעשר שנים ובו תמיכה בסרבני שירות ביהודה ושומרון.

בגילוי הדעת נכתב כי "אנו מביעים בזאת את תמיכתנו והערכתנו לסטודנטים ולמרצים המסרבים לשרת כחיילים בשטחים הכבושים. שירות זה כרוך לעיתים קרובות מדי בביצוע פקודות שאין להן מקום בחברה דמוקרטית, המאמינה כי כל אדם נברא בצלם". עוד נכתב כי "זה 35 שנה מוחזק עם שלם של שלושה וחצי מיליון איש ללא זכויות אדם בסיסיות".

העיתון מצטט את תגובת מפלגתם של הרצוג ולבני לדברים: "המחנה הציוני מתנגד לסרבנות על כל צורותיה והוא מגבה את מפקדי צה"ל וחייליו העושים לילות כימים בשמירה על ביטחון ישראל. בעמדתו של פרופ' יונה חלו תמורות במהלך השנים והיום הוא מצטער על העמדה שהביע בעבר. פרופ' יונה נמצא בעמדת המחנה הציוני ומתנגד לסרבנות. אנשים שמתעסקים במסמכים מהעבר על מנת להכפיש הם אנשים שאין להם תשובות לגבי העתיד של אזרחי ישראל. לנו יש תשובות ולכן נחליף את השלטון וניקח את ישראל לדרך אחרת".

בבית היהודי הגיבו לדברים וקקבעו כי "בן גוריון מתהפך בקברו. מפלגת העבודה הפכה למפלגה אנטי ציונית. מפלגה כזו, שהעומד בראשה טוען כי מדינה יהודית היא דבר שגוי, לא יכולה להנהיג את המדינה".

נזכיר כי שמו של פרופ' יונה מהווה חלק משמעותי במה שנראה כקמפיי מתוזמן ומתוזמר היטב של הבית היהודי והליכוד שאנשיהן מנופפים בהתבטאויות בעייתיות וקיצוניות של מספר חברים במפלגתם המשותפת של הרצוג ולבני. בין השאר מוזכרים דבריה של חברת הכנסת מיכאלי שתהתה כיצד זה אמהות ממשיכות לשלוח את ילדיהן לצה"ל, חברת הכנסת סתיו שפיר שהתנגדה לשירת 'התקווה' בתום עצרת המחאה החברתית, זוהיר בהלול שקבע כי זהותו הפלשתינית חזקה מזו הישראלית וכאמור פרופ' יונה שהודה כי הוא חש אי נוחות עם הביטוי 'מדינה ציונית' בהתייחס לישראל.