קברים בפולין
קברים בפוליןחזקי עזרא

פישל בנחאלד, תושב פקיסטן המעיד על עצמו שהוא היהודי האחרון במדינה, נאבק בימים אלה על שמירת בית הקברות היהודי בקראצ'י, העיר הגדולה ביותר בפקיסטן.

פישל מספר כי הוא בן לאם יהודיה מאיראן וכי הוא גדל בקראצ'י. במידה והמידע נכון, הרי שהוא כנראה היהודי האחרון שעדיין מתגורר בפקיסטן. לדבריו, באחרונה הוא מנהל מאבק מול השלטונות להגנת בית העלמין היהודי אך השלטונות אינם מגלים עניין.

היהודי מספר כי בית העלמין עומד על תילו אך מאחר והאזור נשלט בידי כנופיות מקומיות הגישה אליו מסוכנת והעזובה שולטת בכל פינה.

ועדיין, זוכה היהודי לתמיכה מסוימת. על פי דיווחי מקומיים, מעריף חסן, ארכיטקט מקומי החבר בועדה ממשלתית לתרבות ומסורת, הביע תמיכתו בבקשת היהודי והציע להכריז על בית הקברות מקום מוגן.

"בדרך כלל יש רגשות אנטי ישראלים כאן, אבל ללא קשר לכך, אנו צריכים לשמר את התרבות שלכל הפקיסטנים, גם יהודים, כי זה חלק מתרבותנו".

בקראצ'י היה בעבר בית הכנסת 'מגן שלום' שהוקם בשנת התרנ"ד על ידי שלום סולומון אומרדקר ובנו גרשון סולומון. בית הכנסת שירת את הקהילה הקטנה אך מגוונת של יהודי קאראצ'י שבראשם עמד אברהם ראובן, שבשנת התרצ"ז היה לאחד מחברי מועצת העיר. בית הכנסת מגן שלום נהרס על ידי ממשלת פקיסטן בשנת תשמ"ח על מנת לפנות מקום לבניית אזור קניות.