מסכנים חיים
מסכנים חייםצילום: פלאש 90/ Zoe Vayer

תושבי הנגב יפגינו היום (ראשון) אחר הצהרים בצומת טללים בקריאה לרשויות לפעול למיגור שוטטות הגמלים בנגב.

שאול ברזילי, תושב מצפה רמון ויוזם ההפגנה, מספר על האירועים הקשים שהובילו להפגנה, "דוד כהן ז"ל, תושב רתמים שעל כביש גבולות, נסע לביתו ביום ראשון שעבר בעת הדמדומים ונתקע בגמל. דוד נפצע באורח אנוש, הוסק לבית החולים סורוקה ולאחר יומיים מת מפצעיו. שבוע לפני כן, נתקעו שניים מתושבי מצפה רמון בגמל, ורק בנס יצאו מתאונה זו כשהם פצועים באורח קל. תשעה הרוגים גבו הגמלים המשוטטים, ועשרות פצועים".

"האם נגיב רק כאשר, חס וחלילה, תקרה התאונה הבאה?", שואל ברזילי.

לדבריו, מספר פתרונות הוצעו למיגור התופעה, האחד, פתרונו של שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב, להסמיך פקחים מיוחדים מטעם הרשויות, שתפקידם יהיה, כהוראת שעה, לירות בכל גמל משוטט. השני, שימת אפוד זוהר על כל גמל שיסתובב ללא בעליו.

השלישי, הקצאת תקציב מיוחד מטעם הרשויות להכנת מתקן כליאה לכל הגמלים הנתפסים, להטיל קנס על בעליהם (לכל גמל יש, ע"פ חוק, סימן זיהוי המוטבע על אוזנו), ולמכור את אותם גמלים במקרה שהם לא מזוהים או במקרה שבעליהם לא בא לדרוש אותם.

הרביעי, כבכבישי רמת הגולן, שימת מעקה לכל אורך קטעי הכביש שבהם עוברים הגמלים, התקנת 'מעברי פרות' בצמתים ובמעברי העפר המתחברים לכביש, והכנת מעברים תת-קרקעיים לגמלים ולחיות אחרות".

"כל פתרון ויתרונותיו, כל פתרון וחסרונותיו", מציין ברזילי, "אנו האזרחים, אין תפקידנו ליישם את אותן ההצעות, תפקידנו למחות כעת ולהרים קול זעקה נגד המחדל הנוראי הזה. תפקיד הרשויות הוא לקבל את אחת מההצעות, או לחלופין למצוא פתרון אחר טוב יותר. תפקידנו כאזרחים הוא קודם כל להציף את הבעיה ולתבוע פתרון, אנו אמנם יכולים אף לעזור בהצעתו, אך ביישומו מחויבות הרשויות".

לסיום קורא ברזילי לתושבי הנגב ולציבור הרחב להגיע להפגנה היום שתיערך בצומת טללים בשעה 15:50 בהשתתפות ראשי המועצות מהאזור- מיכאל ביטון (ירוחם), שמוליק ריפמן (דימונה) ורוני מרום (מצפה רמון), אנשי תקשורת ואישי ציבור.

"אנו קוראים למשרד התחבורה ולמשרד החקלאות לפעול במהירות להסרת האיום מכבישי הנגב, למלאת את מחויבותם לאזרחים ולהציל חיי אדם. אנו לא נסכים לכך שבעלי חיים ישוטטו לנו 'בין הגלגלים' ולא נסכים לחשוש לחיי ילדינו בכל נסיעה לילית", אומר ברזילי.