בעקבות הפיגוע: דורשים כביש בטיחותי לאל- מתן

מ"מ ראש מועצת שומרון יוסי דגן מבקש מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשר הביטחון יעלון לאשר באופן סופי את התב"ע של הישוב אל-מתן.

ידידיה בן אור , ו' בטבת תשע"ה

רכבה של משפחת שפירא
רכבה של משפחת שפירא
צילום: שלומית גולדין-הלוי

מ"מ ראש מועצת שומרון יוסי דגן, יו"ר וועד מעלה שומרון ליאור מקייטן ומנכ"ל הישוב דגנית פסח, פנו היום (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון משה (בוגי) יעלון בבקשה להסדיר את התב"ע של שכונת "אל מתן".

זאת, במטרה לאפשר הקמת תשתית ראויה לכביש גישה בטיחותי שיבטיח את ביטחון התושבים הישראלים הנוסעים בו.

"הפיגוע בסוף השבוע אירע לאחר שורה ארוכה של אירועי זריקות אבנים ובקתב"ים באותה נקודה בחודשים האחרונים. הקלות בה פגעו באבנר ואיילה שפירא המחיש יותר מכל את חוסר הבטיחות והביטחון של הציר המחבר בין מעלה שומרון לאל-מתן. על כן, אנו דורשים לפתור את הבעיה ולאפשר לתושבים לנסוע בבטחה הביתה", כתבו השלושה.

השלושה הוסיפו והסבירו על הבעייתיות וחוסר הבטיחות של ציר הגישה הקיים: "לאל-מתן שני צירי גישה: הראשון: "ציר הפיגועים"- כביש צר מאד באורך של 4.5 ק"מ מעל מצוק וללא שוליים. הרוחב הצר של הציר מאפשר מעבר של רכב אחד בלבד וזו הסיבה לכך שאבנר שפירא לא יכל לפרסס כשהבחין במחבל. ובנוסף לכך, אין שדה ראייה לעמדה הצבאית לאורך הציר המתפתל. על כן, אבנר ובתו נאלצו לנטוש את הרכב ולהגיע רגלית ליישוב כדי להזעיק עזרה- כי לא ניתן היה להבחין בהם כל עוד נשארו על הציר".

"ציר גישה שני אל אל-מתן הינו 'ציר שולי' - דרך של 1 ק"מ המחבר ישירות בין אל מתן לשער הדרומי של מעלה שומרון. דרך זו נסגרה לתנועת כלי רכב אזרחיים בגין בג"ץ של "יש דין" משנת 2004. המנהל האזרחי פעל להריסת הדרך ולחסימתה. מאז, אין תנועה אזרחית על הציר. יש להדגיש כי באופן שערורייתי , הדיון בבג"ץ נערך ללא ייצוג הנפגעים העיקריים מההחלטה (קרי-מועצה איזורית שומרון, מעלה-שומרון או\ו תושבי אל-מתן) וטענות הבעלות של הערבים על חלק מהקרקעות בהן עובר 'ציר שולי' מעולם לא הוכרעו בידי בית משפט", ציינו השלושה.

לסיום המכתב, ביקשו מ"מ ראש מועצת שומרון, מנכ"ל הישוב מעלה שומרון ויו"ר וועד היישוב, לאשר באופן סופי את התב"ע של אל מתן:

"אל מתן הוקמה בשנת 2001 על אדמות מדינה של הישוב מעלה שומרון, בתוך קו כחול. התב"ע המפורטת של אל-מתן נמצאת בשלבי אישור סופיים וברגע שהיא תאושר, ניתן יהיה לבנות תשתית לכביש גישה בטיחותי הרבה יותר. על כן, אנו דורשים את האישור הסופי של התב"ע של אל-מתן כך תוקם תשתית ראויה לכביש בטיחותי עם שני נתיבים ושדה ראייה תקין לאורך כל הציר".