אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןצילום: לשכת שר החוץ

ניצב משנה בדימוס אבי דוידוביץ, לשעבר סגן ראש היאחב"ל במשטרה וכיום ראש התכנית ללימודי פרופילאות פלילית באוניברסיטת אריאל בשומרון, מבקר בחריפות את התבטאויותיו של שר החוץ ליברמן וחבר הכנסת דודו רותם הרומזים לעיתוי מגמתי בפיצוץ פרשת החשדות לשחיתות דווקא בתקופת המרוץ לבחירות.

לדבריו דברי ליברמן היום התובע מפרקליט המדינה הסברים באשר לעיתוי זה מקוממים אותו פחות מדבריו של חבר הכנסת דודו רותם ש"בשבוע שעבר השתלח במשטרה ובפרקליטות וייחס להם שחיתות".

"הייתי מצפה מאישי ציבור שנושאים בתפקידים ממלכתיים שיגידו שהם מקווים שהאמת תצא לאור ותהיה חקירה הוגנת ויתנו גיבוי לכל החלטה שלא תהיה, ולא להשתלח בפרקליטות המדינה ביועץ המשפטי לממשלה ובמשטרה ולהשתמש במילה שחיתות כנגדם. חצו כאן כל הגיון ושכל ישר", אומר דוידוביץ'.

באשר לסוגיית העיתוי מוסיף נצ"מ בדימוס דוידוביץ' ואומר כי "על רקע תקופת הבחירות הכלל הוא שבתקופת בחירות כלשהי, לכנסת או לרשויות, לא יוצאים בהליכים פליליים נגד מועמדים. זה כלל שמשרת אינטרס עליון של הציבור. אבל מול זה יש אינטרס אחר – אם נשקפת סכנה לחיי אדם או כשיש סכנה שראיות חשובות ייעלמו או ישובשו, כשמדובר במקרים חמורים או כשישנן סיבות ענייניות נוספות שקשורות לעדי מדינה ולעניינים מבצעיים מישהו צריך לאזן בין שני האינטרסים הללו ומי שמקבל את ההחלטה הוא היועץ המשפטי לממשלה".

בעקבות הדברים הללו נשאל דוידוביץ' אם העולה מכך הוא שהיועמ"ש מכריע רק בסמוך מאוד לפרסום ולפיצוץ הפרשה בתקשורת ולא מחליט ממרחק רב של זמן על מועד הדיווח התקשורתי כפי שנטען מכיוונה של המשטרה בימים האחרונים. דוידוביץ' משיב ואומר כי מדובר ב"תהליך מאוד דינאמי. חקירה שמתנהלת חודשים רבים בהיקפים עצומים של עשרות חשודים וככל הנראה גם עדי מדינה זה תהליך מתגלגל ולא משהו שקופא על השמרים ולכן גם ההחלטה נבחנת בהערכות מצב, אם יש או אין צורך בכך. אם החליטו על דעת המשטרה היועמ"ש ופרקליט המדינה כנראה שההחלטה נכונה וניתן לבדוק את זה בבוא היום, כשחומרי החקירה יתגלו".

דוידוביץ' נשאל ברוח דבריו של השר ליברמן אם עליו להמתין עד להשלמת החקירה כדי לקבל את המידע שיאשש את נחיצות פיצוץ הפרשה דווקא כעת, הרי שבכל התקופה הזו הוא נדרש לפעול במערכת בחירות כאשר עיניו עצומות וידיו כבולות. את הטיעונים הללו מגדיר דוידוביץ' כ"טיעונים דמגוגיים". לדבריו דרישת המידע בלתי מתקבלת על הדעת שכן "הוא רוצה לקבל אינפורמציה על כל ההיבטים המבצעיים בעיצומה של החקירה. הרי אפילו הסנגורים לא מקבלים חומר חקירה. יש בכך קורטוב של דמגוגיה".

סוגיה נוספת שאודותיה נשאל דוידוביץ' היא סוגיית היחס לשר לביטחון פנים, חברם הפוליטי של חלק מהחשודים, וכיצד ניתן באמת למדר אותו מפרטי החקירה. "התפתחה מסורת חוקתית בישראל מזה עשרות שנים. זו מסורת שאינה מעוגנת בחוק אבל שרים לביטחון פנים מצאו את עצמם בסיטואציה של קשר לנחקרים. זה נכון גם לתקופת מפא"י. המדיניות שהתקבעה היא שהשר מנוטרל מדיווח, עדכון ומתן הנחיות בעניינים שקשורים לחקירות הללו. מי שמפקח על החקירה זו פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. זו מסורת נהוגה. יש בעייתיות עם הכפיפות הזו של המשטרה לדרג פוליטי אבל זהו שיטת המשטר במדינת ישראל".