ביצים
ביציםצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום (שני) את תקנות המועצה לענף הלול.

התקנות מסדירות את המכסות לייצור ביצים בשנה הבאה (2015), ולפיהן בשנה הבאה תעמוד המכסה הארצית על כשני מיליארד ו-50 מיליון ביצים (לעומת מכסה של 1.928 מיליארד ביצים השנה).

התקנות מעגנות את אופן חלוקת המכסות בענף, בין כ-3,000 מגדלים כאשר כ-2,000 מתוכם תושבי הגליל העליון.

סמנכ"ל מחקר כלכלי במשרד החקלאות, אורי צוק בר, הציג את השינויים העיקריים בתקנות לשנה הבאה לעומת השנה, ואמר כי השנה יקבלו המגדלים תוספת מכסה רוחבית של 4%, בעקבות מחסור בביצים בתקופה האחרונה שהוביל לייבוא של כ-200 מיליון ביצים השנה.

עוד ציין צוק בר, כי הוסרו הגבלות על מספר המגדלים מאותו יישוב הרשאים לגדל את מכסתם במשותף, אך נקבעה מגבלה למגדלים מחוץ ליישוב באותו לול שתעמוד על עד 5 מגדלים או עד 50% מהמגדלים מחוץ ליישוב – כך שיישמר רוב למגדלים מתוך אותו יישוב.

עוד הוצע לתת תוספת של 100,000 ביצים למגדלים שיקימו לולים חדשים שיעמדו בחוק צער בעלי חיים, כאשר התוספת תינתן לבעלי לולים קטנים של עד 14 אלף מטילות.

כמו כן הציע משרד החקלאות לקבוע כי ההגבלה על מספר המטילות בלול תעמוד על 70 אלף, זאת לעומת הגבלה שקבעה הוועדה בשנה הנוכחית שעמדה על 50 אלף. רפרנט חקלאות באגף התקציבים באוצר, עלי בינג, הסביר כי הלולים בישראל קטנים ביחס לעולם ויש לכך השלכות על מחיר הביצה ויוקר המחייה.

היו"ר ברוורמן אמר כי מצד אחד יש יעילות ויתרון לגודל, אך מצד שני צריך למנוע מצב שבו רק ענקים משתלטים על הענף, ולא מאפשרים גם למגדלים קטנים ובינוניים להתפרנס. ח"כ יצחק וקנין אמר כי הביצים מהווים את הפרנסה העיקרית של תושבי גבול הצפון, ומגדלים כ-70% מתצרוכת הביצים בארץ. הוא הביע התנגדות להגדלת הלולים ל-70 אלף מטילות והזהיר מפני השתלטות של המשווקים על הענף.

מנכ"ל ארגון מגדלי תרנגולות לביצי מאכל, יעקב כהן, טען כי התקנות יביאו את תחילת הסוף של המשק המשפחתי. לדבריו, במקום שמשרד החקלאות ישיג תקציבים ממשרד האוצר ויאפשר לכל המגדלים לשדרג את הלולים ויוספו מכסות לכולם, אז המשרד מחלק סוכריות למי שישדרגו ורק החזקים ייהנו מכך.

הוועדה אישרה את התקנות פה אחד וקיבלה את רוב השינויים שהציג צוק בר. עם זאת, היו"ר ברוורמן הציע להמשיך לשמור על הגבלת מספר המטילות בלולים ל-50 אלף והוועדה קיבלה את הצעתו. בעד ההצעה והתקנות הצביעו יחד עם היו"ר ברוורמן גם ח"כ משה פייגלין, ח"כ רוברט אילטוב וח"כ דוד צור. ח"כ יצחק וקנין לא השתתף בהצבעות.