הכנסת ה-19 מתפזרת
הכנסת ה-19 מתפזרתצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

משרד המשפטים סיים בימים אלה תהליך ייחודי של הידברות תלת-מגזרית אודות עקרונות ההסדרה הכוללת של התנהלות עמותות, לקראת חקיקתו של חוק עמותות חדש.

החוק החדש יקבע הסדרי ממשל תאגידי מפורטים שיחולו על עמותות, תוך הבחנה בין עמותות לפי מאפייניהן ויעגן הסדרי פיקוח ואכיפה המותאמים לסוגים שונים של עמותות.

דיוני השולחן העגול, בהובלת מחלקת ייעוץ וחקיקה (כלכלי פיסקלי) ורשות התאגידים, התבססו על מצעים מפורטים לדיון שהכין צוות פנימי של משרד המשפטים. כל אחד מששת הדיונים שהתקיימו הוקדש לליבונו של נושא כללי מסוים, תוך התמקדות בסוגיות ספציפיות לדיון.

הדיונים התקיימו במסגרת השולחן העגול הממשקי שיזם משרד ראש הממשלה עוד בשנת 2008, כדי להוות מסגרת לשיח בין מגזרי ולחיזוק היחסים בין הממשלה, המגזר העסקי והחברה האזרחית.

הדיונים, שבהם הועלו עמדות מוצא ודעות שונות, התנהלו בשקיפות ופתיחות, תוך מחויבות גבוהה למטרה המשותפת. בין הנושאים שנדונו בדיונים: תכלית חוק העמותות וסמכויות הרשם, סוגי עמותות, ממשל תאגידי בעמותה סמכויות אכיפה ופיקוח ועוד.

לאחר עבודה נוספת של הצוות הפנימי, יגובש ויפורסם תזכיר חוק העמותות החדש. נוכח חשיבות ומשמעות החוק החדש, יתקיימו בהמשך הליכים נוספים של שיתוף ציבור וקבלת הערות מן הציבור.

לדברי ראש רשות התאגידים, עו"ד אייל גלובוס: "אני רואה חשיבות גדולה בשיתוף הציבור בשלב מוקדם ככל שניתן בתהליך. מדובר בעיצובו של תחום שלם, הנוגע לעשייה חשובה ומשמעותית של ארגונים רבים, אשר לה שותפים, מתנדבים ותורמים וממנה נהנית החברה כולה. אני סמוך ובטוח כי הדיונים הפוריים שהתקיימו יתרמו לכך שחוק העמותות החדש ייתן מענה טוב יותר לצרכים הקיימים".