ריבלין. היום
ריבלין. היוםצילום: חיים צח/ לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, קיבל הבוקר (ראשון) לידיו את מדד הדמוקרטיה לשנת 2014 של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

לאחר שקיבל לידיו את הדו"ח אמר הנשיא, כי "כפי שעולה בבירור מהמדד, המציאות שלאחר המחאה החברתית היא כזו שבה אין עוד 'או או', אלא 'גם וגם'. אזרחי ישראל היום דורשים מנבחריהם להרים את שני הדגלים יחד, את הדגל הביטחוני ואת הדגל החברתי".

"מדוע אנחנו מניחים שישראל יכולה להצטיין בביטחון ולא בתחום הכלכלי חברתי?", תהה ריבלין, "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים להציע תקווה לצעירה מקרית שמונה, לצעיר ממודיעין עילית, ומרהט. עלינו להבין. תקווה היא מזור לאלימות. האלימות היא במידה רבה גם תוצאה של קיטוב חברתי וכלכלי".

ריבלין ציין, כי "עולה מהמדד ש- 75% מהציבור חושבים שנבחרי הציבור דואגים לאינטרסים שלהם לפני האינטרס הציבורי. אני לא חושב שזה נכון, אבל העובדה שזוהי החוויה של הציבור היא חמורה ביותר, ומחייבת התייחסות. ממילא, כאשר אין אמון במערכת הציבור מרגיש שהוא לא יכול להשפיע. ובאמת המדד מראה שמעל 50% מהישראלים, מכל המגזרים, מרגישים שלא משנה למי יצביעו- לא ישפיעו".

"אנחנו עומדים בפני בחירות. הסכנה הגדולה של הבחירות הקרובות היא ייאוש ואדישות. האבסורד הוא, שאחוזי ההצבעה לרוב נמוכים במיוחד בפריפריה ובמגזר הערבי- דווקא במקומות שהכי זקוקים לייצוג. האחריות לשיקום האמון מוטלת על המערכת הפוליטית וגם על הציבור. הציבור אינו יכול להרשות לעצמו להתמכר לאדישות מסוכנת, שהנפגע היחיד שלה הוא הציבור עצמו", הוסיף ריבלין.