ניסים זאב
ניסים זאבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בצהריים הסתיימה ישיבה מיוחדת של חברי הכנסת של ש"ס עם הרב שמעון בעדני, חבר מועצת חכמי התורה. בתום השיחה שוחחנו עם חבר הכנסת ניסים זאב על השיחה, על שובו הצפוי של אריה דרעי להנהגת המפלגה וגם על תוכנה של הקלטת המטלטלת שהביאה למשבר הגדול בתנועה.

"הרב גולל את כל ההשתלשלות שהייתה בשנה האחרונה, השיחות שהיו לו עם אלי ישי, הניסיון לתווך ביניהם וללכת לקראת אלי ישי וגם ליצור הבנה וערוץ של הבנות ביניהם", מספר חבר הכנסת זאב על תוכן המפגש עם הרב בעדני שסיפר לחברי הכנסת כי הופתע מעזיבתו של אלי ישי את התנועה שכן "על פי הסיכומים שהיו לו הייתה הבטחה שהוא לא יעזוב את התנועה ויקים מפלגה".

במהלך המפגש הביע הרב בעדני חשש לפגיעה בעולם התורה בשל המציאות הקשה המטלטלת ומפלגת את התנועה וקרא לחברי הכנסת לשנס מתניים ולחבור לעבודת השטח לקראת הבחירות. חברי הכנסת מצידם הדגישו כי הם חשים מגובשים ויעמדו אחרי החלטותיה של מועצת החכמים.

חבר הכנסת זאב נשאל אם מדברי הרב בעדני עלה כי הגשר שניסה להקים בין ישי לדרעי "נשרף" או שעדיין קיים סיכוי לתיווך בין השניים. לדבריו הרב לא התבטא על כוונותיו בעתיד אלא התמקד בתיאור השתלשלות האירועים והמאמצים עד כה. "בסופו של דבר כולנו בתנועת ש"ס מקבלים את החלטת מועצת חכמי התורה. יכולים להיות חילוקי דעות אבל בכל הכרעה אנחנו אמורים לקבל את פסיקת מועצת חכמי התורה".

זאב מציין בדבריו את אהבתו האישית של הרב בעדני לאלי ישי, אהבה שבאה לידי ביטוי גם בנוסח המכתב שהרב שיגר לו, מכתב שלדברי זאב לא כלל ביטויים חריפים אלא כלל ביטויים חדים וכואבים אך לא כאלה המזלזלים בישי. 

באשר לניסיונות התיווך והמכתב שנשלח לישי אומר זאב כי מדברי הרב בעדני התברר כי "אלי הסכים כמעט עם כל הסעיפים חוץ מסעיף אחד אחרון שאומר שבנושאים מדיניים וביטחוניים אלי לא יוכל להתבטא בנפרד או לקיים מסיבת עיתונאים". לדבריו סעיף זה נועד לקבוע כי דרעי הוא היו"ר והוא היחיד המתבטא בסוגיות כהרכבת קואליציה ועמדות מדיניות ובכך "לא ליצור מצב של שני ראשים".

זאב נשאל אודות הדיווח על מכתב פיטורין שדרעי תבע מישי שיופקד בכיסו ואותו יוכל לשלוף בעתיד במידה והתנהלותו של ישי לא תתאם את דרישותיו. זאב מספר כי אכן "היה סעיף שבו נכתב שאם הוא לא יקבל את זה עליו, יפקיד מכתב פיטורין אבל אין לזה שום תוקף. הרב בעדני אמר שמבחינה משפטית גם אם נבחרי ציבור הבטיחו לרבנים הם אמורים להישאר כל הקדנציה". לטעמו למכתב פיטורין שכזה לא יכול להיות תוקף מעבר לתוקף המוסרי והציבורי.

כשנשאל אם אין במכתב שכזה ובהגבלת התבטאויותיו הציבוריות של אלי ישי כדי להשפיל אותו אומר חבר הכנסת זאב כי אם הבין נכון את דברי הרב בעדני הרי ש"יתכן ואם אלי ישי היה מתעקש היו מוותרים על כך כי אין לזה אמירה מעבר לאמירה מוסרית ומשפטית". זאב חוזר ואומר כי "במבט מהצד – להבנתי, אם היה מתעקש על הסעיף הזה הרב בעדני היה מבין אותו".

בסיכומו של דבר ישי "הרגיש פגיעה קשה והחליט לעזוב". עם זאת להערכתו "ניתן אולי היה לגשר, שלא ייראה כפגיעה שהוא כנוע ליו"ר אלא יוכל להביע עמדה אלא במקרים חריגים".

באשר לסיכויי חזרתו של אריה דרעי להנהגת המפלגה, כפי שמסתמן מדברים שאמר בתכנית 'עובדה' שתשודר היום, משוכנע זאב שאכן כך יהיה. "אין לי ספק שהוא יחזור להיות יו"ר. אני לא חושב שהוא היה צריך לעזוב. אני מבין את הרגע שבו הייתה לו פגיעה קשה עם הקלטת ובסופו של דבר הוא פנה ל'והניחותי לך'".

משעולה לשיחה גם עניין הקלטת נשאל חבר הכנסת זאב איזו פגיעה בזכרו של הרב עובדיה יש בפרסומה, שהרי היא בסך הכול חשפה את עמדותיו לגבי הסכמי אוסלו ולגבי אלי ישי ונאמנותו. זאב מבהיר כי בהיות הרב עובדיה גדול עולם "אסור להשתמש בקלטת שצולמה לפני מספר שנים אחרי פטירתו כדי לחדד את המחלוקת בשמו של מרן".

''זו לא קלטת שאומרת שהרב מעיד שאלי הוא בכל ביתי נאמן הוא ואני סומך עליו ועל יושרו. כאן הייתה פגיעה בצד השני ובמצב שבו הרב לא יודע שמקליטים אותו והרב מדבר באופן מאוד תמים ובמסגרת משפחתית. כל דבר שמעמיק את המחלוקת, ולא משנה אם הרב נראה בתנוחה כזו או אחרת או בלבוש כזה או אחר, יש בזה חילול ה' והדבר הזה היה צריך שלא להיות".

זאב מחדד ומבהיר כי הוא "לא מאשים את אלי חלילה" ואינו יודע מי הוציא את הקלטת הזו, "אבל מי שהוציא גרם להעמקת המחלוקת".

באשר לתוכנה של הקלטת ככזו המעידה על מורת רוחו של הרב עובדיה יוסף מהסכמי אוסלו והעובדה שדרעי הוא שהוביל להסכמים אלה מעדיף חבר הכנסת זאב שלא להיכנס לעומקם של דברים. "אני לא רוצה לחדד את השיחה הזו. אני לא נכנס לקלטת. הסכם אוסלו היה וחלף מהעולם והוא לא רלוונטי".

זאב מזכיר כי אמנם אם ש"ס הייתה מתנגדת להסכמי אוסלו ההסכמים לא היו עוברים אך בפועל חברי המפלגה לא תמכו במהלך אלא נמנעו בהצבעה הראשונה והתנגדו בהצבעה השנייה, "ש"ס לא תמכה מעולם בהסכמי אוסלו", הוא אומר ומוסיף כי "אנחנו היום משתמשים בהסכם אוסלו כי בלעדיו אנחנו לא יכולים לטעון נגד מהלך פלשתיני חד צדדי. הסכם אוסלו הוא שמגביל אותם. אנחנו משתמשים בהסכם ומצד שני תוקפים אותו.

''אני לא אומר שהוא טוב חלילה. הוא הביא עלינו אסון והביא לכאן מחבלים מכל העולם. הייתה איזו תמימות באותה תקופה שאולי כל התמיכה הזו תביא לשלום. גם מרן אמר לפני ההתנתקות מעזה שבעבר חשב שאפשר לעשות איתם שלום אבל אני שלום וכי אדבר המה למלחמה".

לקראת סוף השיחה עמו נשאל חבר הכנסת זאב אם מפלגתו אכן לא חשה הבדל בין חבירה לנתניהו או להרצוג ביום שלאחר הבחירות. להערכתו "אם אני קורא את המפה, בסופו של דבר לא תהיה ברירה אלא להיות בממשלת אחדות לאומית. אחד יסנדל את השני ובסופו של דבר לא ניתן יהיה להרכיב ממשלה. מי יוביל בפועל – זה יקבע על חודו של קול".