האיחוד האירופי מחליט. היוונים מבצעים
האיחוד האירופי מחליט. היוונים מבצעיםפלאש 90

מחלקת המחקר של הכנסת בדקה את ההשפעה של החרם האירופי על ישראל ומצאה כי החרם הכלכלי אינו פוגע בעוצמה הכלכלית של ישראל.

במחקר נכתב כי "עסקים ישראליים מתמודדים לעיתים עם אירועים נקודתיים של קריאות לחרם. משרד החוץ פועל באופן פרטני לטיפול באירועים אלו, במטרה לצמצם או למנוע פגיעה משמעותית. כמו כן, מתכנס פורום בין-משרדי הכולל את נציגי משרד החוץ, המשרד לעניינים אסטרטגיים, משרד האוצר, משרד הכלכלה ומשרד המשפטים, בהתאם חוזקה ושגשוגה של כלכלת ישראל מושפעים מהיקף הסחר הבין-לאומי וההשקעות הישירות בישראל".

מהמחקר עולה כי המשק הישראלי חשוף במידה רבה לסחר חוץ ולהשקעות זרות וכי הסחורות והשירותים אותם ישראל מייצאת מיוצרים בענפים כלכליים שונים, "בחינה רב-שנתית מעלה כי היקף היצוא של ישראל עולה על-פני שנים, ותמהיל היצוא משתנה – משקל היצוא למדינות באסיה ובאירופה עלה על חשבון ירידה במשקל היצוא למדינות אמריקה. מגמות השינוי ביצוא הישראלי מותאמות בעיקר לשינויים בסחר העולמי, בעיקר בשינוי היבוא של המדינות המפותחות".

בנוסף עולה כי היקף ההשקעות הישירות הזרות בישראל עלה באופן משמעותי בעשור האחרון ומשקלן מהתוצר בישראל גבוה בהשוואה לרוב המדינות המפותחות.

"על סמך הנתונים שפורטו לעיל ניתן לומר את הדברים הבאים: המשק הישראלי חשוף באופן משמעותי לסחר חוץ ולהשקעות זרות וכי עד כה ניסיונות לביצוע חרמות על ישראל לא פגעו בכלכלת ישראל ברמה המאקרו כלכלית".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, אמר בעקבות הדו"ח כי "בדיוק כמו ההפחדות הבלתי מבוססות בנושא הדמוגרפיה, כך גם בנושא החרם הכלכלי, מדובר בלא יותר מניסיונות להלך איימים על העם בישראל, שאם לא יאות לוותר על חבלי ארצו, אוטוטו החיים במדינה יהפכו בלתי נסבלים והכלכלה והמשק יקרסו".

"העובדות מוכיחות בדיוק את ההיפך. ההשקעות הזרות בישראל רק מוסיפות לגדול בשנים האחרונות וגם הייצוא הישראלי, כולל לאירופה, שומר על רמתו ואף גדל. המשמעות אחת: החרמות לא יצליחו למול החוסן הכלכלי הישראלי. הרוב הדומם בעולם דווקא תומך במדינת ישראל, מכיר ומעריץ את ההון האנושי שבה. עתה ברור, שאין לנו מה לחשוש מהמשך האחיזה בחבלי ארצנו".