שלג
שלגצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

השלג החל היום (רביעי) לרדת בהרים והגיעו יחד איתו גם הדיווחים על שיבושים, סגירת צירים, קריסת עמודי חשמל ועצים ועוד.

בשיחה עם פרופ' אראל אבינרי ממכללת אפקה להנדסה ניסינו לברר מדוע ישראל המתקדמת לא מצליחה לקבל את פניו של שלג ללא קריסת תשתיות.

בראשית דבריו התייחס פרופ' אבינרי לסופה שהתחוללה בשנה שעברה וניתקה ישובים, הביאה לקריסת תשתיות חשמל וטלפוניה ועוד. לדבריו סופה זו "תפסה אותנו לא מוכנים. הייתה אמנם היערכות מצד רשויות וגורמים האחראים על התשתיות אבל מה שהיה חסר זה תיאום בין הרשויות והוא מאוד חשוב גם לקראת הסערה, גם תוך כדי וגם בתקופת ההתאוששות".

"הרבה זמן חשוב הלך בעיכובים ותיאומים. זה סימפטום של המערכת הישראלית שלא מתפקדים בתשתיות לא בשגרה ולא בחירום", אומר אבינרי שמסכים עם התחושה שהגורם לכל זאת הוא שיטת ה'סמוך' הישראלית, זו שממתינה למפתח של הג'ינגי' מהקיבוץ... "בסופו של דבר זה גם עולה לנו הרבה יותר כסף. העלויות של התמודדות עם פגעי מזג אויר קיצוני הולכות וגדלות".

לדבריו ישראל זקוקה להיערכות תכנונית ארוכת טווח, לא משנה לשנה אלא לכמה שנים קדימה ובמסגרת זו לשדרג תשתיות, תחבורה, תעבורה, ניקוז ועוד. "צריך גם להקים גוף בעל אחריות ממשלתית מקצועית שיתאם בין המשרדים והרשויות וייקח אחריות לנהל את האירועים בסדר הגודל הזה".

כביש 1 חסום

פרופ' אבינרי נשאל אם יתכן והיעדר היערכות ארוכת טווח שכזו נגרמת מהקדנציות השלטוניות הקצרות והרצון של כל פוליטיקאי לבצע מהלכים שבהם הוא עצמו יגזור את הסרט. לטעמו בהחלט יתכן שזו הסיבה לכך. "לכישלונות מערכתיים נטו להתייחס כאל דברים נדירים שמתרחשים בתדירות מאוד נמוכה אבל אנחנו רואים שבכל נושאי האקלים יש התגברות גם בתדירות וגם בעוצמה. כבר אי אפשר לחשוב על המקרים הללו ככאלה שקורים פעם בעשרים שנה אלא להיערך לתדירות תכופה יותר ולהקצנה של האירועים הללו".

באשר להיערכות הנוכחית לסערה אומר אבינרי כי להערכתו מדובר בתגובה שאינה אלא היערכות לאירועי השנה שעברה ולא לאירועים הצפויים באמת. "זה לא פתרון אמיתי. לא הוקמו גופים ולא נכתבו נהלים. לא נעשתה היערכות מקצועית של שיתוף פעולה בין כל הגופים השונים. צריך פתרון מערכתי ולא פתרון הד-הוקי. מבקר המדינה מתריע על כך שוב ושוב אחרי כל אירוע כמו המלחמה או האסון בכרמל אבל שוב ושוב כל אחד פועל בטריטוריה שלו וזה בולט באירועי חירום כשהבעיות נראות יותר חמורות".